-
Blz. 1
Programmabegroting 2026-2029
-
Blz. 2
Programmabegroting 2026-2029
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Aanbieding van de Programmabegroting
-
Blz. 5
Geachte leden van de raad,
-
Blz. 6
Jeugdzorg als uitdaging ...
-
Blz. 7
… vraagt om keuzes om voorzieningen te behouden.
-
Blz. 8
Met open vizier naar de toekomst durven kijken …
-
Blz. 9
Uw raad is aan zet
-
Blz. 10
Financiële Hoofdlijnen
-
Blz. 11
Inleiding
-
Blz. 12
Financieel meerjarenperspectief 2026-2029
-
Blz. 13
Toelichting financieel meerjarenperspectief 2026-2029
-
Blz. 14
Overzicht incidentele lasten en baten
-
Blz. 15
Structureel meerjarenperspectief 2026-2029
-
Blz. 16
Toelichting structureel meerjarenperspectief 2026-2029
-
Blz. 17
Ontwikkeling algemene reserve
-
Blz. 18
Ontwikkeling weerstandsratio
-
Blz. 19
Toelichting ontwikkeling weerstandsratio
-
Blz. 20
Vaststelling
-
Blz. 21
Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 22
Introductie
-
Blz. 23
Wat mag het kosten?
-
Blz. 24
Focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 25
Portefeuillehouders
-
Blz. 26
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 27
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 28
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 29
1. Ook in de toekomst onze gemeentelijke taken goed uit kunnen voeren, beter in positie komen bij opgaven die we hebben en een beter beeld krijgen van de toekomstige uitdagingen van onze gemeente
-
Blz. 30
1. Afronden van de bestuurlijke toekomst fase 2 en daarnaast zorgdragen voor het blijven door ontwikkelen van de strategisch vraagstukken binnen de gemeente Brummen.
-
Blz. 31
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 32
Het financieel verloop van het focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 33
Financiële ontwikkelingen focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 34
Basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 35
Portefeuillehouders
-
Blz. 36
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 37
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 38
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 39
1. We willen gemeentelijke activiteiten beter op elkaar afstemmen. Dan versterken ze elkaar.
-
Blz. 40
1. We investeren in de kwaliteit van de informatievoorziening.
-
Blz. 41
2. Een toegankelijk en zichtbaar gemeentebestuur
-
Blz. 42
2a. We gaan het uitvoeringsplan gebiedsgericht werken en de kaders voor participatie verder in de praktijk brengen. Bij communicatie leggen we meer accent op de maatschappelijke impact van gemeentelijke activiteiten.
-
Blz. 43
2b. In aanvulling op de inspanningen van politieke partijen, stimuleren we activiteiten die bijdragen aan een goede opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen.
-
Blz. 44
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 45
Het financieel verloop van de basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 46
Financiële ontwikkelingen Basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 47
Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 48
Portefeuillehouders
-
Blz. 49
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 50
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 51
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 52
1. Een veilige gemeente blijven.
-
Blz. 53
1. We voeren een evaluatie uit conform het Beleidsplan VTH en stellen aan de hand van onze bevindingen een uitvoeringsprogramma op.
-
Blz. 54
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 55
Het financieel verloop van de basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 56
Financiële ontwikkelingen Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 59
Introductie
-
Blz. 60
Wat mag het kosten?
-
Blz. 61
Focusgebied Klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 62
Portefeuillehouder
-
Blz. 63
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 64
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 65
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 66
1. Verduurzamen van de gebouwde omgeving.
-
Blz. 67
1a. We werken aan een concept Warmteprogramma dat begin 2027 ter inzage kan worden gelegd.
-
Blz. 68
1b. We hebben een lokale aanpak isolatie om met inzet van rijksmiddelen inwoners te helpen om hun woning te verduurzamen.
-
Blz. 69
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 70
Het financieel verloop van het focusgebied Klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 71
Financiële ontwikkelingen focusgebied Klimaat en Duurzaamheid
-
Blz. 72
Focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
-
Blz. 73
Portefeuillehouder
-
Blz. 74
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 75
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 77
1. Zichtbare verbeteringen in de aantrekkelijkheid in en om het centrum, in balans met het vestigingsklimaat voor de papierindustrie.
-
Blz. 78
1. We werken aan de gebiedsontwikkeling op het Burgersterrein.
-
Blz. 79
2. We richten het Stationsplein opnieuw in, als onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone (De Wasacker tot en met Kerstenterrein).
-
Blz. 80
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 81
Het financieel verloop van het focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
-
Blz. 82
Financiële ontwikkelingen focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek-Loenen 2030
-
Blz. 83
Focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 84
Portefeuillehouder
-
Blz. 85
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 86
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 87
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 88
1. Een aantrekkelijk centrum voor inwoners, toeristen en ondernemers.
-
Blz. 89
1. We voeren het Plan van Aanpak voor het Centrum van Brummen uit, waarin maatregelen en plannen zijn opgenomen voor het behouden en versterken van het centrum van Brummen.
-
Blz. 90
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 91
Het financieel verloop van het focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 92
Financiële ontwikkelingen focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 93
Focusgebied Wonen
-
Blz. 94
Portefeuillehouders
-
Blz. 95
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 96
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 97
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 98
1. Mogelijkheden creëren voor onze inwoners om binnen de gemeente te blijven wonen.
-
Blz. 99
1. Conform de Routekaart Woningbouw tot 2030 1.250 woningen toevoegen aan ons woningbestand. In de Routekaart Woningbouw staan alle stappen beschreven, hier conformeren wij ons aan.
-
Blz. 100
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 101
Het financieel verloop van het focusgebied Wonen
-
Blz. 102
Financiële ontwikkelingen Focusgebied Wonen
-
Blz. 103
Basistaken Fysieke leefomgeving
-
Blz. 104
Portefeuillehouders
-
Blz. 105
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 106
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 108
1. Een goed onderhouden, bereikbare en klimaatbestendige openbare ruimte.
-
Blz. 109
1. We vormen versleten plantsoenvakken om naar biodiverse en klimaatbestendige groenvoorzieningen.
-
Blz. 110
2. Een infrastructuur die bijdraagt aan doelstellingen op het gebied van veiligheid, klimaatbeleid en gezondheid.
-
Blz. 111
2. Veilige fietsverbindingen realiseren van Eerbeek naar Zutphen, Dieren en Apeldoorn en verbetering en uitbreiding van het aantal fiets- en wandelroutes.
-
Blz. 112
3. Verhogen van het aantal overnachtingen, stimuleren van werkgelegenheid, verhogen van de gemiddelde bestedingen in de toeristische sector door aanbodontwikkeling en verbinden van toerisme om een bijdrage te leveren aan lokale opgaven.
-
Blz. 113
3. Inzetten op publiek-private en samenwerking om recreatief aanbod te ontwikkelen.
-
Blz. 114
4. Versterken van de lokale economie en het ondernemersklimaat aan de hand van het programma economie gemeente Brummen 2030 met bijbehorende uitvoeringsagenda.
-
Blz. 115
4. We werken samen met ondernemers aan betere ruimteverdeling, aantrekkelijker winkelcentra en toegang tot Rijks- en provinciale stimuleringsregelingen voor opkomende sectoren.
-
Blz. 116
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 117
Het financieel verloop van de basistaken Fysieke leefomgeving
-
Blz. 118
Financiële ontwikkelingen Basistaken Fysieke Leefomgeving
-
Blz. 119
Beleidsindicatoren
-
Blz. 120
Programma 3 Sociale leefomgeving
-
Blz. 121
Introductie
-
Blz. 122
Wat mag het kosten?
-
Blz. 123
Focusgebied Sociaal domein
-
Blz. 124
Portefeuillehouders
-
Blz. 125
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 126
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 127
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 128
1. Een deel van de volwassen inwoners die eerder individuele begeleiding kregen, worden nu geholpen in het voorliggend veld.
-
Blz. 129
1. We zetten in op preventie via algemene voorzieningen die bijdragen aan zelfstandigheid en voorkomen dat problemen van inwoners groter worden.
-
Blz. 130
2. We geven uitvoering aan de Hervormingsagenda Jeugd.
-
Blz. 131
2a. Medio 2026 is de jeugdhulpondersteuning als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening voor inwoners laagdrempelig en dichtbij beschikbaar.
-
Blz. 132
2b. We maken een plan van aanpak om te gaan voldoen aan alle kenmerken sociaal wijkteam zoals die zijn bepaald in het convenant ‘stevige lokale teams’, waarin het Toekomstscenario Kind -en Gezinsbescherming wordt meegenomen.
-
Blz. 133
3. Nieuwkomers zijn welkom, worden op tijd aangemeld voor inburgeringstrajecten, spreken de Nederlandse taal, zijn ingeburgerd, doen mee, zijn zelfredzaam en werken naar vermogen.
-
Blz. 134
3. We voeren het plan van aanpak Inburgering uit zodat inburgeraars kunnen integreren binnen de samenleving en de arbeidsmarkt.
-
Blz. 135
4. Vermindering en voorkomen van problematische schulden en armoede.
-
Blz. 136
4. De uitvoering van de integrale armoedenota & de routekaart vernieuwd pakket minimaregelingen continueren we. We zetten in op vroegsignalering waardoor problematische schulden kunnen worden voorkomen.
-
Blz. 137
5. Meer inwoners die in aanmerking komen voor gemeentelijke inkomensondersteuning en minimaregeling maken gebruik van deze ondersteuning en regelingen.
-
Blz. 138
5. De implementatie van de integrale armoedenota & de routekaart voor een vernieuwd pakket minimaregelingen wordt gecontinueerd. In de uitvoering werken we aan de maatregelen die bijdragen aan dat meer inwoners gebruik maken van de regelingen.
-
Blz. 139
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 140
Het financieel verloop van het focusgebied sociaal domein
-
Blz. 141
Financiële ontwikkelingen focusgebied Sociaal Domein
-
Blz. 142
Basistaken Vitale Samenleving
-
Blz. 143
Portefeuillehouders
-
Blz. 144
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 145
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 146
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 147
1. Het kader- en visie document wordt, samen met inwoners en maatschappelijk partners, omgezet in concrete activiteiten. Zo bouwen we verder aan een stevige sociale basis waarin preventieve voorzieningen en samenwerking centraal staan.
-
Blz. 148
1. Er wordt een subsidieregeling algemene voorzieningen ontwikkeld die ook richtlijnen en kaders geeft voor de financiering van algemene voorzieningen.
-
Blz. 149
2. We versterken het culturele leven in onze gemeente.
-
Blz. 150
2. In 2026 geven we uitvoering aan het uitvoeringsplan cultuur. Dit doen we in samenspraak met onze partners.
-
Blz. 151
3. In 2026 heeft het inclusiepanel een activiteitenagenda opgesteld welke bijdraagt aan het bevorderen van de inclusieve samenleving.
-
Blz. 152
3. We ondersteunen en faciliteren het inclusie panel om te komen tot een lokale inclusie agenda.
-
Blz. 153
4. Meer inwoners nemen deel aan sport en beweegactiviteiten.
-
Blz. 154
4. In 2026 voeren we de uitvoeringsagenda sport en bewegen uit waarbinnen we onder andere concrete initiatieven, samen met partners en inwoners ontwikkelen, gericht op het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur.
-
Blz. 155
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 156
Het financieel verloop van de basistaken vitale samenleving
-
Blz. 157
Financiële ontwikkelingen basistaken sociale leefomgeving
-
Blz. 158
Beleidsindicatoren
-
Blz. 159
Programma 4 Financiën
-
Blz. 160
Introductie
-
Blz. 161
Wat mag het kosten?
-
Blz. 162
Basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 163
Portefeuillehouders
-
Blz. 164
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 165
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
1. Het realiseren van de speerpunten uit de I-visie (toegankelijke en eigentijdse dienstverlening, datagedreven organisatie, voldoen aan informatiewetgeving, efficiënte organisatie)
-
Blz. 168
1a. We brengen de informatiehuishouding op orde door helderheid en structuur aan te brengen in informatiestromen, -processen en -systemen en we trainen medewerkers in goed informatiebeheer.
-
Blz. 169
1b. We zetten concrete stappen om de informatiebeveiliging en privacybeleid te professionaliseren, in lijn met BIO, NIS II en AVG.
-
Blz. 170
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 171
Het financieel verloop van de basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 172
Financiële ontwikkelingen basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 173
Beleidsindicatoren
-
Blz. 174
Paragrafen
-
Blz. 175
A. Lokale heffingen
-
Blz. 176
Algemeen
-
Blz. 177
Onroerende Zaak Belasting (OZB)
-
Blz. 178
Toeristenbelasting
-
Blz. 179
Bedrijven Investeringszone (BIZ)
-
Blz. 180
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 181
Rioolheffing
-
Blz. 182
Kostendekkendheid
-
Blz. 183
Leges
-
Blz. 184
Begraafrechten
-
Blz. 185
Het kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 186
De lokale lastendruk
-
Blz. 187
B. Weerstandvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 188
Inleiding
-
Blz. 189
Beleid weerstandscapaciteit en risico's
-
Blz. 190
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 191
Inventarisatie van de risico's
-
Blz. 192
De weerstandsratio
-
Blz. 193
Financiële kengetallen
-
Blz. 194
Toelichting op de financiële kengetallen
-
Blz. 195
Beoordeling financiële kengetallen
-
Blz. 196
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 197
Algemeen
-
Blz. 198
Wegen
-
Blz. 199
Bruggen
-
Blz. 200
Openbare reiniging
-
Blz. 201
Huishoudelijk afval
-
Blz. 202
Openbare straatverlichting
-
Blz. 203
Riolering
-
Blz. 204
Bermen en sloten
-
Blz. 205
Openbaar groen
-
Blz. 206
Begraafplaatsen
-
Blz. 207
Boombeheer
-
Blz. 208
Bosbeheer
-
Blz. 209
Speeltoestellen en speelplaatsen
-
Blz. 210
Sportvelden
-
Blz. 211
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 212
Actualiteit van beheers- en beleidsplannen
-
Blz. 213
D. Financiering
-
Blz. 214
Algemeen
-
Blz. 215
Renteontwikkelingen
-
Blz. 216
Risicobeheer
-
Blz. 217
Kasgeldlimiet
-
Blz. 218
Verstrekte leningen
-
Blz. 219
Rente
-
Blz. 220
Renteschema
-
Blz. 221
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 222
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 223
Algemeen
-
Blz. 224
Planning en Control
-
Blz. 225
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 226
Personeel en Organisatie
-
Blz. 227
Integriteitsbeleid
-
Blz. 228
Niet-financiële onrechtmatigheden wet Fido
-
Blz. 229
Informatievoorziening
-
Blz. 230
F. Verbonden partijen
-
Blz. 231
Algemeen
-
Blz. 232
1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 233
2. Vereniging Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 234
3. Circulus B.V.
-
Blz. 235
4. Vitens
-
Blz. 236
5. Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland (VNOG)
-
Blz. 237
6. Regio Stedendriehoek
-
Blz. 238
7. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Noord en Oost Gelderland
-
Blz. 239
8. Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
-
Blz. 240
9. Vervoerscentrale PlusOV
-
Blz. 241
10. Tribuut
-
Blz. 242
11. Regionaal Archief Zutphen
-
Blz. 243
12. Stichting Archipel
-
Blz. 244
13. Leisure Lands
-
Blz. 245
G. Grondbeleid
-
Blz. 246
Visie op het grondbeleid
-
Blz. 247
Wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert
-
Blz. 248
Wonen
-
Blz. 249
Werken
-
Blz. 250
Specificatie Voorraden, bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 251
H. Openbaarheid van Bestuur
-
Blz. 252
Algemeen
-
Blz. 253
Wet Open Overheid
-
Blz. 254
I. Leefbaarheid
-
Blz. 255
Visie op leefbaarheid
-
Blz. 256
Financiële begroting
-
Blz. 257
Baten en lasten
-
Blz. 258
Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 259
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 260
Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 261
Overhead
-
Blz. 262
Toelichting Overhead
-
Blz. 263
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 264
Toelichting incidentele baten en lasten en incidentele mutaties in reserves
-
Blz. 265
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 266
Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen uit reserves
-
Blz. 267
Structureel begrotingssaldo 2026-2029
-
Blz. 268
Financiële positie
-
Blz. 269
Geprognosticeerde Balans
-
Blz. 270
EMU-saldo
-
Blz. 271
Investeringen
-
Blz. 272
Toelichting op de investeringen
-
Blz. 273
Meerjarenplan investeringen
-
Blz. 274
Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 275
Stand en het gespecificeerde verloop van reserves
-
Blz. 276
Toelichting op de reserves
-
Blz. 277
Stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
-
Blz. 278
Toelichting op de voorziening
-
Blz. 279
Bijlagen
-
Blz. 280
1. Subsidieplafonds
-
Blz. 281
Overzicht subsidieplafonds
-
Blz. 282
2. Financiële uitgangspunten en grondslagen
-
Blz. 283
Financiële uitgangspunten en grondslagen
-
Blz. 284
Scherper ramen
-
Blz. 285
Loonkosten
-
Blz. 286
Kapitaallasten
-
Blz. 287
Goederen en diensten
-
Blz. 288
Stelposten
-
Blz. 289
3. Taakvelden
-
Blz. 290
Taakvelden
-
Blz. 291
4. Beleidsdocumenten
-
Blz. 292
Relevante beleidsdocumenten Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 293
Relevante beleidsdocumenten Programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 294
Relevante beleidsdocumenten Programma 3 Sociale leefomgeving
-
Blz. 295
Relevante beleidsdocumenten Programma 4 Bedrijfsvoering en Financiën
-
Blz. 296
5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's
-
Blz. 297
Programma 1 – Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 298
Programma 2 – Fysieke leefomgeving
-
Blz. 299
Programma 3 – Sociale leefomgeving
-
Blz. 300
Programma 4 – Financiën
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap