Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026-2029
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2026-2029
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Aanbieding van de Programmabegroting
        1. Blz. 5 Geachte leden van de raad,
        2. Blz. 6 Jeugdzorg als uitdaging ...
        3. Blz. 7 … vraagt om keuzes om voorzieningen te behouden.
        4. Blz. 8 Met open vizier naar de toekomst durven kijken …
        5. Blz. 9 Uw raad is aan zet
      2. Blz. 10 Financiële Hoofdlijnen
        1. Blz. 11 Inleiding
        2. Blz. 12 Financieel meerjarenperspectief 2026-2029
        3. Blz. 13 Toelichting financieel meerjarenperspectief 2026-2029
        4. Blz. 14 Overzicht incidentele lasten en baten
        5. Blz. 15 Structureel meerjarenperspectief 2026-2029
        6. Blz. 16 Toelichting structureel meerjarenperspectief 2026-2029
        7. Blz. 17 Ontwikkeling algemene reserve
        8. Blz. 18 Ontwikkeling weerstandsratio
        9. Blz. 19 Toelichting ontwikkeling weerstandsratio
        10. Blz. 20 Vaststelling
      3. Blz. 21 Programma 1 Bestuur en Veiligheid
        1. Blz. 22 Introductie
        2. Blz. 23 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 24 Focusgebied Bestuurskracht
          1. Blz. 25 Portefeuillehouders
          2. Blz. 26 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 27 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 28 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 29 1. Ook in de toekomst onze gemeentelijke taken goed uit kunnen voeren, beter in positie komen bij opgaven die we hebben en een beter beeld krijgen van de toekomstige uitdagingen van onze gemeente
              1. Blz. 30 1. Afronden van de bestuurlijke toekomst fase 2 en daarnaast zorgdragen voor het blijven door ontwikkelen van de strategisch vraagstukken binnen de gemeente Brummen.
          5. Blz. 31 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 32 Het financieel verloop van het focusgebied Bestuurskracht
          7. Blz. 33 Financiële ontwikkelingen focusgebied Bestuurskracht
        4. Blz. 34 Basistaken Bestuur en Dienstverlening
          1. Blz. 35 Portefeuillehouders
          2. Blz. 36 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 37 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 38 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 39 1. We willen gemeentelijke activiteiten beter op elkaar afstemmen. Dan versterken ze elkaar.
              1. Blz. 40 1. We investeren in de kwaliteit van de informatievoorziening.
            2. Blz. 41 2. Een toegankelijk en zichtbaar gemeentebestuur
              1. Blz. 42 2a. We gaan het uitvoeringsplan gebiedsgericht werken en de kaders voor participatie verder in de praktijk brengen. Bij communicatie leggen we meer accent op de maatschappelijke impact van gemeentelijke activiteiten.
              2. Blz. 43 2b. In aanvulling op de inspanningen van politieke partijen, stimuleren we activiteiten die bijdragen aan een goede opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen.
          5. Blz. 44 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 45 Het financieel verloop van de basistaken Bestuur en Dienstverlening
          7. Blz. 46 Financiële ontwikkelingen Basistaken Bestuur en Dienstverlening
        5. Blz. 47 Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
          1. Blz. 48 Portefeuillehouders
          2. Blz. 49 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 50 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 51 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 52 1. Een veilige gemeente blijven.
              1. Blz. 53 1. We voeren een evaluatie uit conform het Beleidsplan VTH en stellen aan de hand van onze bevindingen een uitvoeringsprogramma op.
          5. Blz. 54 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 55 Het financieel verloop van de basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
          7. Blz. 56 Financiële ontwikkelingen Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
        6. Blz. 57 Beleidsindicatoren
      4. Blz. 58 Programma 2 Fysieke leefomgeving
        1. Blz. 59 Introductie
        2. Blz. 60 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 61 Focusgebied Klimaat en duurzaamheid
          1. Blz. 62 Portefeuillehouder
          2. Blz. 63 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 64 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 65 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 66 1. Verduurzamen van de gebouwde omgeving.
              1. Blz. 67 1a. We werken aan een concept Warmteprogramma dat begin 2027 ter inzage kan worden gelegd.
              2. Blz. 68 1b. We hebben een lokale aanpak isolatie om met inzet van rijksmiddelen inwoners te helpen om hun woning te verduurzamen.
          5. Blz. 69 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 70 Het financieel verloop van het focusgebied Klimaat en duurzaamheid
          7. Blz. 71 Financiële ontwikkelingen focusgebied Klimaat en Duurzaamheid
        4. Blz. 72 Focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
          1. Blz. 73 Portefeuillehouder
          2. Blz. 74 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 75 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 76 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 77 1. Zichtbare verbeteringen in de aantrekkelijkheid in en om het centrum, in balans met het vestigingsklimaat voor de papierindustrie.
              1. Blz. 78 1. We werken aan de gebiedsontwikkeling op het Burgersterrein.
              2. Blz. 79 2. We richten het Stationsplein opnieuw in, als onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone (De Wasacker tot en met Kerstenterrein).
          5. Blz. 80 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 81 Het financieel verloop van het focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
          7. Blz. 82 Financiële ontwikkelingen focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek-Loenen 2030
        5. Blz. 83 Focusgebied Centrum Brummen
          1. Blz. 84 Portefeuillehouder
          2. Blz. 85 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 86 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 87 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 88 1. Een aantrekkelijk centrum voor inwoners, toeristen en ondernemers.
              1. Blz. 89 1. We voeren het Plan van Aanpak voor het Centrum van Brummen uit, waarin maatregelen en plannen zijn opgenomen voor het behouden en versterken van het centrum van Brummen.
          5. Blz. 90 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 91 Het financieel verloop van het focusgebied Centrum Brummen
          7. Blz. 92 Financiële ontwikkelingen focusgebied Centrum Brummen
        6. Blz. 93 Focusgebied Wonen
          1. Blz. 94 Portefeuillehouders
          2. Blz. 95 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 96 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 97 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 98 1. Mogelijkheden creëren voor onze inwoners om binnen de gemeente te blijven wonen.
              1. Blz. 99 1. Conform de Routekaart Woningbouw tot 2030 1.250 woningen toevoegen aan ons woningbestand. In de Routekaart Woningbouw staan alle stappen beschreven, hier conformeren wij ons aan.
          5. Blz. 100 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 101 Het financieel verloop van het focusgebied Wonen
          7. Blz. 102 Financiële ontwikkelingen Focusgebied Wonen
        7. Blz. 103 Basistaken Fysieke leefomgeving
          1. Blz. 104 Portefeuillehouders
          2. Blz. 105 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 106 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 107 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 108 1. Een goed onderhouden, bereikbare en klimaatbestendige openbare ruimte.
              1. Blz. 109 1. We vormen versleten plantsoenvakken om naar biodiverse en klimaatbestendige groenvoorzieningen.
            2. Blz. 110 2. Een infrastructuur die bijdraagt aan doelstellingen op het gebied van veiligheid, klimaatbeleid en gezondheid.
              1. Blz. 111 2. Veilige fietsverbindingen realiseren van Eerbeek naar Zutphen, Dieren en Apeldoorn en verbetering en uitbreiding van het aantal fiets- en wandelroutes.
            3. Blz. 112 3. Verhogen van het aantal overnachtingen, stimuleren van werkgelegenheid, verhogen van de gemiddelde bestedingen in de toeristische sector door aanbodontwikkeling en verbinden van toerisme om een bijdrage te leveren aan lokale opgaven.
              1. Blz. 113 3. Inzetten op publiek-private en samenwerking om recreatief aanbod te ontwikkelen.
            4. Blz. 114 4. Versterken van de lokale economie en het ondernemersklimaat aan de hand van het programma economie gemeente Brummen 2030 met bijbehorende uitvoeringsagenda.
              1. Blz. 115 4. We werken samen met ondernemers aan betere ruimteverdeling, aantrekkelijker winkelcentra en toegang tot Rijks- en provinciale stimuleringsregelingen voor opkomende sectoren.
          5. Blz. 116 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 117 Het financieel verloop van de basistaken Fysieke leefomgeving
          7. Blz. 118 Financiële ontwikkelingen Basistaken Fysieke Leefomgeving
        8. Blz. 119 Beleidsindicatoren
      5. Blz. 120 Programma 3 Sociale leefomgeving
        1. Blz. 121 Introductie
        2. Blz. 122 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 123 Focusgebied Sociaal domein
          1. Blz. 124 Portefeuillehouders
          2. Blz. 125 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 126 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 127 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 128 1. Een deel van de volwassen inwoners die eerder individuele begeleiding kregen, worden nu geholpen in het voorliggend veld.
              1. Blz. 129 1. We zetten in op preventie via algemene voorzieningen die bijdragen aan zelfstandigheid en voorkomen dat problemen van inwoners groter worden.
            2. Blz. 130 2. We geven uitvoering aan de Hervormingsagenda Jeugd.
              1. Blz. 131 2a. Medio 2026 is de jeugdhulpondersteuning als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening voor inwoners laagdrempelig en dichtbij beschikbaar.
              2. Blz. 132 2b. We maken een plan van aanpak om te gaan voldoen aan alle kenmerken sociaal wijkteam zoals die zijn bepaald in het convenant ‘stevige lokale teams’, waarin het Toekomstscenario Kind -en Gezinsbescherming wordt meegenomen.
            3. Blz. 133 3. Nieuwkomers zijn welkom, worden op tijd aangemeld voor inburgeringstrajecten, spreken de Nederlandse taal, zijn ingeburgerd, doen mee, zijn zelfredzaam en werken naar vermogen.
              1. Blz. 134 3. We voeren het plan van aanpak Inburgering uit zodat inburgeraars kunnen integreren binnen de samenleving en de arbeidsmarkt.
            4. Blz. 135 4. Vermindering en voorkomen van problematische schulden en armoede.
              1. Blz. 136 4. De uitvoering van de integrale armoedenota & de routekaart vernieuwd pakket minimaregelingen continueren we. We zetten in op vroegsignalering waardoor problematische schulden kunnen worden voorkomen.
            5. Blz. 137 5. Meer inwoners die in aanmerking komen voor gemeentelijke inkomensondersteuning en minimaregeling maken gebruik van deze ondersteuning en regelingen.
              1. Blz. 138 5. De implementatie van de integrale armoedenota & de routekaart voor een vernieuwd pakket minimaregelingen wordt gecontinueerd. In de uitvoering werken we aan de maatregelen die bijdragen aan dat meer inwoners gebruik maken van de regelingen.
          5. Blz. 139 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 140 Het financieel verloop van het focusgebied sociaal domein
          7. Blz. 141 Financiële ontwikkelingen focusgebied Sociaal Domein
        4. Blz. 142 Basistaken Vitale Samenleving
          1. Blz. 143 Portefeuillehouders
          2. Blz. 144 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 145 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 146 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 147 1. Het kader- en visie document wordt, samen met inwoners en maatschappelijk partners, omgezet in concrete activiteiten. Zo bouwen we verder aan een stevige sociale basis waarin preventieve voorzieningen en samenwerking centraal staan.
              1. Blz. 148 1. Er wordt een subsidieregeling algemene voorzieningen ontwikkeld die ook richtlijnen en kaders geeft voor de financiering van algemene voorzieningen.
            2. Blz. 149 2. We versterken het culturele leven in onze gemeente.
              1. Blz. 150 2. In 2026 geven we uitvoering aan het uitvoeringsplan cultuur. Dit doen we in samenspraak met onze partners.
            3. Blz. 151 3. In 2026 heeft het inclusiepanel een activiteitenagenda opgesteld welke bijdraagt aan het bevorderen van de inclusieve samenleving.
              1. Blz. 152 3. We ondersteunen en faciliteren het inclusie panel om te komen tot een lokale inclusie agenda.
            4. Blz. 153 4. Meer inwoners nemen deel aan sport en beweegactiviteiten.
              1. Blz. 154 4. In 2026 voeren we de uitvoeringsagenda sport en bewegen uit waarbinnen we onder andere concrete initiatieven, samen met partners en inwoners ontwikkelen, gericht op het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur.
          5. Blz. 155 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 156 Het financieel verloop van de basistaken vitale samenleving
          7. Blz. 157 Financiële ontwikkelingen basistaken sociale leefomgeving
        5. Blz. 158 Beleidsindicatoren
      6. Blz. 159 Programma 4 Financiën
        1. Blz. 160 Introductie
        2. Blz. 161 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 162 Basistaken Bedrijfsvoering en financiën
          1. Blz. 163 Portefeuillehouders
          2. Blz. 164 Uitgangspunten coalitieakkoord
          3. Blz. 165 Trends en ontwikkelingen
          4. Blz. 166 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 167 1. Het realiseren van de speerpunten uit de I-visie (toegankelijke en eigentijdse dienstverlening, datagedreven organisatie, voldoen aan informatiewetgeving, efficiënte organisatie)
              1. Blz. 168 1a. We brengen de informatiehuishouding op orde door helderheid en structuur aan te brengen in informatiestromen, -processen en -systemen en we trainen medewerkers in goed informatiebeheer.
              2. Blz. 169 1b. We zetten concrete stappen om de informatiebeveiliging en privacybeleid te professionaliseren, in lijn met BIO, NIS II en AVG.
          5. Blz. 170 Wanneer zijn we tevreden?
          6. Blz. 171 Het financieel verloop van de basistaken Bedrijfsvoering en financiën
          7. Blz. 172 Financiële ontwikkelingen basistaken Bedrijfsvoering en financiën
        4. Blz. 173 Beleidsindicatoren
    3. Blz. 174 Paragrafen
      1. Blz. 175 A. Lokale heffingen
        1. Blz. 176 Algemeen
        2. Blz. 177 Onroerende Zaak Belasting (OZB)
        3. Blz. 178 Toeristenbelasting
        4. Blz. 179 Bedrijven Investeringszone (BIZ)
        5. Blz. 180 Afvalstoffenheffing
        6. Blz. 181 Rioolheffing
        7. Blz. 182 Kostendekkendheid
        8. Blz. 183 Leges
        9. Blz. 184 Begraafrechten
        10. Blz. 185 Het kwijtscheldingsbeleid
        11. Blz. 186 De lokale lastendruk
      2. Blz. 187 B. Weerstandvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 188 Inleiding
        2. Blz. 189 Beleid weerstandscapaciteit en risico's
        3. Blz. 190 Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
        4. Blz. 191 Inventarisatie van de risico's
        5. Blz. 192 De weerstandsratio
        6. Blz. 193 Financiële kengetallen
        7. Blz. 194 Toelichting op de financiële kengetallen
        8. Blz. 195 Beoordeling financiële kengetallen
      3. Blz. 196 C. Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 197 Algemeen
        2. Blz. 198 Wegen
        3. Blz. 199 Bruggen
        4. Blz. 200 Openbare reiniging
        5. Blz. 201 Huishoudelijk afval
        6. Blz. 202 Openbare straatverlichting
        7. Blz. 203 Riolering
        8. Blz. 204 Bermen en sloten
        9. Blz. 205 Openbaar groen
        10. Blz. 206 Begraafplaatsen
        11. Blz. 207 Boombeheer
        12. Blz. 208 Bosbeheer
        13. Blz. 209 Speeltoestellen en speelplaatsen
        14. Blz. 210 Sportvelden
        15. Blz. 211 Gemeentelijke gebouwen
        16. Blz. 212 Actualiteit van beheers- en beleidsplannen
      4. Blz. 213 D. Financiering
        1. Blz. 214 Algemeen
        2. Blz. 215 Renteontwikkelingen
        3. Blz. 216 Risicobeheer
        4. Blz. 217 Kasgeldlimiet
        5. Blz. 218 Verstrekte leningen
        6. Blz. 219 Rente
        7. Blz. 220 Renteschema
        8. Blz. 221 Vennootschapsbelasting
      5. Blz. 222 E. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 223 Algemeen
        2. Blz. 224 Planning en Control
        3. Blz. 225 Rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 226 Personeel en Organisatie
        5. Blz. 227 Integriteitsbeleid
        6. Blz. 228 Niet-financiële onrechtmatigheden wet Fido
        7. Blz. 229 Informatievoorziening
      6. Blz. 230 F. Verbonden partijen
        1. Blz. 231 Algemeen
        2. Blz. 232 1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
        3. Blz. 233 2. Vereniging Nederlandse Gemeenten
        4. Blz. 234 3. Circulus B.V.
        5. Blz. 235 4. Vitens
        6. Blz. 236 5. Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland (VNOG)
        7. Blz. 237 6. Regio Stedendriehoek
        8. Blz. 238 7. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Noord en Oost Gelderland
        9. Blz. 239 8. Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
        10. Blz. 240 9. Vervoerscentrale PlusOV
        11. Blz. 241 10. Tribuut
        12. Blz. 242 11. Regionaal Archief Zutphen
        13. Blz. 243 12. Stichting Archipel
        14. Blz. 244 13. Leisure Lands
      7. Blz. 245 G. Grondbeleid
        1. Blz. 246 Visie op het grondbeleid
        2. Blz. 247 Wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert
        3. Blz. 248 Wonen
        4. Blz. 249 Werken
        5. Blz. 250 Specificatie Voorraden, bouwgronden in exploitatie
      8. Blz. 251 H. Openbaarheid van Bestuur
        1. Blz. 252 Algemeen
        2. Blz. 253 Wet Open Overheid
      9. Blz. 254 I. Leefbaarheid
        1. Blz. 255 Visie op leefbaarheid
    4. Blz. 256 Financiële begroting
      1. Blz. 257 Baten en lasten
        1. Blz. 258 Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
        2. Blz. 259 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 260 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 261 Overhead
        5. Blz. 262 Toelichting Overhead
        6. Blz. 263 Incidentele baten en lasten
        7. Blz. 264 Toelichting incidentele baten en lasten en incidentele mutaties in reserves
        8. Blz. 265 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        9. Blz. 266 Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen uit reserves
        10. Blz. 267 Structureel begrotingssaldo 2026-2029
      2. Blz. 268 Financiële positie
        1. Blz. 269 Geprognosticeerde Balans
        2. Blz. 270 EMU-saldo
        3. Blz. 271 Investeringen
        4. Blz. 272 Toelichting op de investeringen
        5. Blz. 273 Meerjarenplan investeringen
        6. Blz. 274 Reserves en Voorzieningen
        7. Blz. 275 Stand en het gespecificeerde verloop van reserves
        8. Blz. 276 Toelichting op de reserves
        9. Blz. 277 Stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
        10. Blz. 278 Toelichting op de voorziening
    5. Blz. 279 Bijlagen
      1. Blz. 280 1. Subsidieplafonds
        1. Blz. 281 Overzicht subsidieplafonds
      2. Blz. 282 2. Financiële uitgangspunten en grondslagen
        1. Blz. 283 Financiële uitgangspunten en grondslagen
        2. Blz. 284 Scherper ramen
        3. Blz. 285 Loonkosten
        4. Blz. 286 Kapitaallasten
        5. Blz. 287 Goederen en diensten
        6. Blz. 288 Stelposten
      3. Blz. 289 3. Taakvelden
        1. Blz. 290 Taakvelden
      4. Blz. 291 4. Beleidsdocumenten
        1. Blz. 292 Relevante beleidsdocumenten Programma 1 Bestuur en Veiligheid
        2. Blz. 293 Relevante beleidsdocumenten Programma 2 Fysieke leefomgeving
        3. Blz. 294 Relevante beleidsdocumenten Programma 3 Sociale leefomgeving
        4. Blz. 295 Relevante beleidsdocumenten Programma 4 Bedrijfsvoering en Financiën
      5. Blz. 296 5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's
        1. Blz. 297 Programma 1 – Bestuur en Veiligheid
        2. Blz. 298 Programma 2 – Fysieke leefomgeving
        3. Blz. 299 Programma 3 – Sociale leefomgeving
        4. Blz. 300 Programma 4 – Financiën
    6. Overzicht
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap