A. Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Algemeen

In deze paragraaf worden de beleidslijnen beschreven die van belang zijn voor de gemeentelijke belastingen en heffingen. De wijzigingen van de belastingverordeningen worden in de jaarlijkse, afzonderlijke, raadsvoorstellen vastgesteld.

De heffing en inning van gemeentelijke belastingen is uitbesteed aan Tribuut.  

Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Onder de onroerende zaakbelastingen vallen twee belastingen. Voor woningen geldt een eigenarenbelasting en voor niet-woningen geldt, naast de eigenarenbelasting, ook een gebruikersbelasting.

De onroerende zaakbelastingen (OZB) worden geheven als een percentage van de WOZ-waarde van de betreffende onroerende zaak. Bij de vaststelling van de percentages voor 2026 wordt rekening gehouden met de nieuwe waardepeildatum. De gemiddelde waardestijging over 2025 wordt in onze gemeente op 12% bij woningen geschat. Voor niet-woningen is de verwachting dat de waarde met 2% stijgt. Deze waardeontwikkeling zorgt niet voor extra inkomsten, omdat dit verrekend wordt in het tarief.

Voor de opbrengst is in onderstaande berekening rekening gehouden met een stijging van 14%.  Daarnaast is rekening gehouden met een areaaluitbreiding met een te verwachten extra opbrengst van € 75.000.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Baten 7.031 7.199 8.191

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Toeristenbelasting

De hoogte van de aanslag toeristenbelasting wordt bepaald door twee factoren. Het aantal overnachtingen door personen die niet in onze gemeente woonachtig zijn en het tarief per overnachting. In 2026 verhogen we de opbrengst van de toeristenbelasting met € 275.000. In de bepaling van het tarief worden de kampeeronderkomens en groepsaccommodaties ontzien. Het nieuwe tarief komt hierdoor uit op € 1,58 per overnachting voor kampeeronderkomens en groepsaccommodaties (2025: € 1,54), € 2,69 per overnachting voor B&Bs en pensions (2025: € 1,99) en € 3,29 voor de overige verblijfsaccommodaties (2025: € 2,57). 

Van de totale opbrengst storten we 25% in de bestemmingsreserve Recreatie en Toerisme. Deze reserve zetten we in voor bestaande en nieuwe recreatieve voorzieningen.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Baten 1.349 1.330 1.634

Bedrijven Investeringszone (BIZ)

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Bedrijven Investeringszone (BIZ)

Op basis van de Verordening Bedrijven Investering Zone (BIZ) Eerbeek 2021-2025 heffen we een directe belasting. Hiermee bevorderen we collectieve samenwerking tussen ondernemers en economische versterking van het centrum van Eerbeek. De opbrengst wordt conform het plan van aanpak door de ondernemers besteed aan activiteiten die het economisch functioneren van het centrum versterken.

De BIZ-bijdrage bedroeg per onroerende zaak € 575. De huidige verordening loopt t/m 2025. Er wordt momenteel gewerkt aan de verlenging van de BIZ Eerbeek 2026-2030. Daarnaast wordt getracht per 2026 in het centrum van Brummen een BIZ in te stellen.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Baten 48 44 44

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing

Bij de afvalstoffenheffing is het beleidsuitgangspunt dat 100% van de toe te rekenen kosten van de afvalverwerking gedekt wordt met de heffing. Dekkingstekorten of -overschotten worden verrekend met de egalisatievoorziening Afvalstoffenheffing. Deze voorziening betrekken we bij de tariefstelling in de komende jaren en daarmee vangen we een deel van de kostenontwikkelingen de komende jaren op.

Het afval wordt ingezameld door Circulus. Het aantal ledigingen per huishouden wordt vervolgens aan Tribuut aangeleverd. Tribuut legt een aanslag op voor de vaste bijdrage en een definitieve heffing op basis van het aantal ledigingen. De bijdrage afvalstoffenheffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel op basis van het aantal aanbiedingen van rest- en groenafval. PMD en papier afval is gratis.

De kostenontwikkeling in het kader van CO2 en milieuheffingen en de hogere indexering zijn zorgen er mede voor dat het tarief, rekening houdend met inzet van de voorziening afvalstoffenheffing, structureel gemiddeld met 7,5% stijgt.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Baten 1.918 1.920 2.014

Rioolheffing

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Rioolheffing

Net als bij de afvalstoffenheffing is ook bij de rioolheffing het beleidsuitgangspunt dat 100% van de toe te rekenen kosten worden gedekt met de heffing. Dekkingstekorten of -overschotten verrekenen we met de egalisatievoorziening rioolheffing. Deze voorziening betrekken we bij de tariefstelling in de komende jaren en daarmee vangen we een deel van de kostenontwikkelingen de komende jaren op.

Vanaf 2025 wordt de rioolheffing door Tribuut geïnd. Het adagium 'de vervuiler betaalt' blijft gehandhaafd. De bijdrage rioolheffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel op basis van waterverbruik.

Bij de berekening van de kosten is uitgegaan van de bedragen zoals opgenomen in het Programma Water en riolering inclusief de te nemen klimaatmaatregelen en inclusief het project Drinkbare IJssel. Verder is rekening gehouden met het lagere waterverbruik in voorgaande jaren. Vooral de lagere inkomsten vanuit de rioolheffing zorgt ervoor dat de heffing in 2026 met 14% moet stijgen.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Baten 3.175 3.443 3.732

Kostendekkendheid

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Kostendekkendheid

Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing geven we hieronder de kostendekkendheid aan.
Onder kostendekkendheid vallen meer kosten dan alleen de kosten van de riolering en afval zelf. Ook kosten van overhead, kwijtschelding, openbare reiniging, rente, btw en eventuele dividendopbrengsten worden doorberekend.

Bedragen x 1.000
Berekening van de kostendekkendheid van een heffing Afvalstoffenheffing Rioolheffing
Kosten product € 1.928 € 2.559
Toevoeging aan voorziening
Netto kosten taakveld (7.3/7.2) € 1.928 € 2.559
Toe te rekenen kosten:
Overhead op organisatiekosten € 70 € 320
Kosten openbare reiniging/straatvegen (taakveld 2.1) € 131 € 196
Aandeel rente over investeringen (taakveld 0.5) € 298
BTW € 420 € 470
Totale kosten € 2.548 € 3.843
Opbrengst heffing € 2.014 € 3.732
Opbrengst product, excl. heffingen € 156 € 22
Onttrekking aan voorziening € 378 € 89
Netto opbrengsten taakveld (7.3/7.2) € 2.548 € 3.843
Opbrengst dividend (taakveld 0.5)
Totale opbrengsten € 2.548 € 3.843
Dekkingspercentage 100% 100%

Leges

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Leges

De opbrengst van de leges wordt jaarlijks verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2026 een percentage van 2,6%. 

In de nieuwe legesverordening is rekening gehouden met de Omgevingswet. De tariefstijging bedraagt eveneens 2,6%, uitgezonderd de tarieven die het rijk vaststelt.

Bedragen x €1.000
Opbrengst leges Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Balieverkopen 608.0 380 348 354
Naturalisaties 608.1 23 18 18
Burgerlijke stand 608.3 93 64 64
Overige vergunningen 650.6 3 14 5
Bouwvergunningen en controle 612.0 613 471 671

Begraafrechten

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Begraafrechten

De graf- en begraafrechten zijn in 2020 verhoogd om de exploitatie van de begraafplaatsen naar verwachting per 2029 kostendekkend te krijgen. De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd om prijsontwikkelingen in de markt te kunnen volgen. In 2026 is dit met 2,6%.

Bedragen x €1.000
Opbrengst leges Realisatie 2024 Begroting 2025 na wijz. Begroting 2026 Progr.begr. 2026-2029
Baten 133 124 128

Het kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Het kwijtscheldingsbeleid

Met ingang van 2024 verlenen wij geen kwijtscheldingen meer via het minimabeleid, maar hebben wij kwijtscheldingsbeleid ontwikkeld dat in lijn ligt met andere gemeenten binnen het werkgebied van Tribuut. Voor mensen die tussen de wal en het schip dreigen te raken geldt een overgangsregeling, die nog twee jaar doorloopt. Wij proberen daarbij wel binnen de wettelijke grenzen zoveel mogelijk rekening te houden met de situatie van mensen met een laag inkomen.

De lokale lastendruk

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - De lokale lastendruk

Met het weergeven van de lokale lastendruk geven we aan welke belastingaanslag een gemiddeld huishouden in onze gemeente krijgt. Hierbij rekenen we een aantal algemene heffingen mee. Dit zijn de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.
Het berekenen van een belastingaanslag is lastig omdat er geen gemiddeld huishouden bestaat. De gezinnen kunnen de hoogte van hun aanslag zelf mede bepalen door hun gedrag aan te passen. Het waterverbruik, de grootte van de container en het aantal keren dat deze geledigd wordt zijn hierbij bepalend. Om een berekening te maken moeten de volgende gegevens bekend zijn:
a. Wat is de woz-waarde van de woning waarin het gezin woont;
b. Is het gezin eigenaar van de woning;
c. Welke containergrootte heeft het gezin voor het restafval en hoe vaak wordt deze aan de weg gezet;
d. Welke containergrootte heeft het gezin voor het gft-afval en hoe vaak wordt deze aan de weg gezet;
e. Wat is het waterverbruik van het gezin.
Omdat we jaarlijks dezelfde uitgangspunten hanteren, kunnen we lokaal een vergelijking maken met voorgaande jaren. 

Onderdeel 2024 2025 2026
Rioolheffing (huish 4 pers, waterverbruik 150 m3) € 442 € 457 € 522
OZB-aanslag eigenaren gedeelte € 410 € 421 € 480
Afvalstoffenheffing (140 l container 8x groenafval/7x restafval) € 182 € 196 € 211
Totale aanslag € 1.063 € 1.074 € 1.213
Procentuele ontwikkeling t.o.v. het voorgaande jaar 12,6% 3,9% 12,9%