Wat willen we bereiken? | Wat gaan we doen? | Wanneer zijn we tevreden? |
---|---|---|
Focusgebied Bestuurskracht | ||
1. Ook in de toekomst onze gemeentelijke taken goed uit kunnen voeren, beter in positie komen bij opgaven die we hebben en een beter beeld krijgen van de toekomstige uitdagingen van onze gemeente. | 1. Afronden van de bestuurlijke toekomst fase 2 en daarnaast zorgdragen voor het blijven door ontwikkelen van de strategisch vraagstukken binnen de gemeente Brummen. | 1a. In het eerste kwartaal van 2026 wordt het overdrachtsdocument voor de nieuwe bestuursperiode aangeboden aan de gemeenteraad. |
1b. De vijf ontwikkelsporen uit de Bestuurskracht-opdracht blijven terugkomen in de afdelingsjaarplannen. | ||
1c. In het eerste kwartaal van 2026 wordt er een besluit genomen over de bestuurlijke toekomst fase 2. | ||
1d. Voor de zomer van 2026 wordt, afhankelijk van het besluit van de gemeenteraad in januari, fase 3 van de bestuurlijke toekomst opgestart. De raad wordt hier uiterlijk in kwartaal 3 van 2026 over geïnformeerd. | ||
Basistaken Bestuur en Dienstverlening | ||
1. We willen gemeentelijke activiteiten beter op elkaar afstemmen. Dan versterken ze elkaar. | 1. We investeren in de kwaliteit van de informatievoorziening | 1a. Een gemiddeld rapportcijfer van 7,0 voor de dienstverlening van Burgerzaken (op basis van onderzoek onder inwonerspanel). |
1b. We actualiseren de servicenormen voor onze dienstverlening, nadat we onze inwoners hierover via panelonderzoek hebben laten meedenken. | ||
2. Een toegankelijk en zichtbaar gemeentebestuur | 2a. We gaan het uitvoeringsplan gebiedsgericht werken en de kaders voor participatie verder in de praktijk brengen. Bij communicatie leggen we meer accent op de maatschappelijke impact van gemeentelijke activiteiten. | 2a. Een gemiddeld rapportcijfer van 6,5 voor de wijze waarop de gemeente inwoners en belangenorganisaties betrekt en de samenwerking zoekt (op basis van jaarlijkse uitvraag onder inwonerspanel). |
2b. Een gemiddeld rapportcijfer van 7,0 voor de gemeentelijke informatievoorziening en communicatie (op basis van jaarlijkse uitvraag onder inwonerspanel). | ||
2b. In aanvulling op de inspanningen van politieke partijen, stimuleren we activiteiten die bijdragen aan een goede opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen. | 2c. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 is het opkomstpercentage gelijk of hoger dan het landelijke opkomstcijfers. Een plan voor opkomstbevordering ligt hiervoor aan de basis. | |
Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving | ||
1. Een veilige gemeente blijven. | 1. We voeren een evaluatie uit conform het Beleidsplan VTH en stellen aan de hand van onze bevindingen een uitvoeringsprogramma op. | 1a. Noodzakelijke multidisciplinaire overleggen met alle betrokken (externe) partners vinden binnen 5 tot 10 werkdagen plaats. |
1b. De cyclus beleid-uitvoering-evaluatie is doorlopen in 2026. |
5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's
Programma 2 – Fysieke leefomgeving
Terug naar navigatie - 5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's - Programma 2 – Fysieke leefomgevingWat willen we bereiken? | Wat gaan we doen? | Wanneer zijn we tevreden? |
---|---|---|
Focusgebied Klimaat en duurzaamheid | ||
1. Verduurzamen van de gebouwde omgeving. | 1a. We werken aan een concept Warmteprogramma dat begin 2027 ter inzage kan worden gelegd. | 1a. In 2026 is bij de totstandkoming van het ontwerp een participatieproces georganiseerd. |
1b. We hebben een lokale aanpak isolatie om met inzet van rijksmiddelen inwoners te helpen om hun woning te verduurzamen. | 1b. In uiterlijk 2026 zijn 300 woningen geïsoleerd met tenminste 1 maatregel. | |
Focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek-Loenen 2030 | ||
1. Zichtbare verbeteringen in de aantrekkelijkheid in en om het centrum, in balans met het vestigingsklimaat voor de papierindustrie. | 1. We werken aan de gebiedsontwikkeling op het Burgersterrein. | 1. Minimaal 100 woningen op het Burgersterrein uiterlijk in 2029. |
2. We richten het Stationsplein opnieuw in, als onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone (De Wasacker tot en met Kerstenterrein). | 2. Het heringericht Elis Ligtlee Stationsplein (planning 2026) bevat een toeristische opstapplaats. | |
Focusgebied Centrum Brummen | ||
1. Een aantrekkelijk centrum voor inwoners, toeristen en ondernemers. | 1. We voeren het Plan van Aanpak voor het Centrum van Brummen uit, waarin maatregelen en plannen zijn opgenomen voor het behouden en versterken van het centrum van Brummen. | 1a. Uitbreiding van Jumbo met ongeveer 400 m2. Realisatie Jumbo in 2026. |
1b. Uitbreiding van Dekamarkt met ongeveer 400 m2. Realisatie Dekamarkt 2027. | ||
1c. Herontwikkeling Wilhelminaschool van 14 appartementen in de sociale sector. Realisatie 2026/2027. | ||
1d. Ontwikkeling Van Limburg Stirumplein van 59 appartementen in 2 woonblokken. Samenvoeging bibliotheek en SWB tot een multifunctioneel gebouw met ongeveer 1.700 m2. Realisatie 2026/2027. | ||
Focusgebied Wonen | ||
1. Mogelijkheden creëren voor onze inwoners om binnen de gemeente te blijven wonen. | 1. Conform de Routekaart Woningbouw tot 2030 1.250 woningen toevoegen aan ons woningbestand. In de Routekaart Woningbouw staan alle stappen beschreven, hier conformeren wij ons aan. | 1. Per jaar worden er minimaal 157 woningen bijgebouwd. |
Basistaken Fysieke leefomgeving | ||
1. Een goed onderhouden, bereikbare en klimaatbestendige openbare ruimte. | 1. We vormen versleten plantsoenvakken om naar biodiverse en klimaatbestendige groenvoorzieningen. | 1. Eind 2026 hebben we de projecten uit het programma Groen gerealiseerd met de aanplant van minimaal 554 extra laan- of straatbomen en de realisatie van 6700 m2 bloemrijke graslanden. |
2. Een infrastructuur die bijdraagt aan doelstellingen op het gebied van veiligheid, klimaatbeleid en gezondheid. | 2. Veilige fietsverbindingen realiseren van Eerbeek naar Zutphen, Dieren en Apeldoorn en verbetering en uitbreiding van het aantal fiets- en wandelroutes. | 2. We in 2026 zijn gestart met de herinrichting van de Zutphensestraat. |
3. Verhogen van het aantal overnachtingen, stimuleren van werkgelegenheid, verhogen van de gemiddelde bestedingen in de toeristische sector door aanbodontwikkeling en verbinden van toerisme om een bijdrage te leveren aan lokale opgaven. | 3. Inzetten op publiek-private en samenwerking om recreatief aanbod te ontwikkelen. | 3a. In het eerste kwartaal van 2026 brengen we het Ontwikkelkader Toerisme actief onder de aandacht via drie kanalen. |
3b. We benutten 2026 om met de sector nieuw toeristisch beleid te maken, dat eind 2026 in bestuurlijke besluitvorming wordt gebracht. | ||
3c. We leveren in 2026 ten minste twee thematische audioroutes op waarbij kenmerkende Brummense verhalen beter kunnen worden beleefd. | ||
4. Organiserend vermogen toevoegen om in- en extern economische zaken beter voor het voetlicht te brengen en koppelkansen met ondernemers beter te benutten. | 4. We werken samen met ondernemers aan betere ruimteverdeling, aantrekkelijker winkelcentra en toegang tot Rijks- en provinciale stimuleringsregelingen voor opkomende sectoren. | 4a. Begin 2026 hebben we het uitvoeringsprogramma economie gemeente Brummen SMART gemaakt. |
4b. Aan het einde van het tweede kwartaal van 2026 hebben we door middel van een rapport inzichtelijk gemaakt of we de bestaande ruimte op bedrijventerreinen beter kunnen benutten en welke vervolgacties nodig zijn. | ||
4c. We zetten in 2026 twee georganiseerde samenwerkingsvormen op tussen ondernemers in de gemeente Brummen. |
Programma 3 – Sociale leefomgeving
Terug naar navigatie - 5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's - Programma 3 – Sociale leefomgevingWat willen we bereiken? | Wat gaan we doen? | Wanneer zijn we tevreden? |
---|---|---|
Focusgebied Sociaal domein | ||
1. Een deel van de inwoners die eerder individuele begeleiding kregen, worden nu geholpen in het voorliggend veld. | 1. We zetten in op preventie via algemene voorzieningen die bijdragen aan zelfstandigheid en voorkomen dat problemen van inwoners groter worden. | 1a. Eind 2026 is een daling van 3% van de WMO 'maatwerkvoorziening begeleiding individueel' gerealiseerd. |
1b. In het cliëntervaringsonderzoek 2027 (over het uitvoeringsjaar 2026) geven inwoners aan positief te zijn over het (nieuwe) aanbod van algemene voorzieningen. Dit met de score van een 7. | ||
2. We geven uitvoering aan de Hervormingsagenda Jeugd | 2a. Medio 2026 is de jeugdhulpondersteuning als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening voor inwoners laagdrempelig en dichtbij beschikbaar. | 2a Eind 2026 is (lichte) ambulante jeugdhulp en opvoed- en opgroeiondersteuning beschikbaar als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening. In 2027 blijkt uit onderzoek dat jeugdigen en hun ouders tevreden zijn over het nieuw te vormen aanbod van algemene voorzieningen door op dit onderdeel een 8 te scoren. |
2b. We maken een plan van aanpak om te gaan voldoen aan alle kenmerken sociaal wijkteam zoals die zijn bepaald in het convenant ‘stevige lokale teams’, waarin het Toekomstscenario Kind -en Gezinsbescherming wordt meegenomen. | 2b. Het plan van aanpak ‘stevige lokale teams’ is in samenwerking met de VNG ontwikkeld en in het eerste kwartaal 2026 vastgesteld. | |
2c. Als uit de monitorgegevens blijkt dat er voldoende plekken integrale hoog specialistische zorg beschikbaar zijn voor de meest kwetsbare kinderen zodat er geen kinderen op de wachtlijst staan. | ||
3. Nieuwkomers zijn welkom, worden op tijd aangemeld voor inburgeringstrajecten, spreken de Nederlandse taal, zijn ingeburgerd, doen mee, zijn zelfredzaam en werken naar vermogen. | 3. We voeren het plan van aanpak Inburgering uit zodat inburgeraars kunnen integreren binnen de samenleving en de arbeidsmarkt | 3a. Inburgeraars zijn tevreden over het inburgeringsaanbod en geven het een cijfer 7. De tevredenheid wordt gemeten door het afnemen van interviews door samenwerkingspartners betrokken bij inburgeringstrajecten. |
3b. Er zijn geen wachtlijsten voor start inburgering. | ||
3c. Het Persoonlijk plan Inburgering en Participatie wordt binnen 10 weken termijn afgerond met een beschikking. | ||
4. Vermindering en voorkomen van problematische schulden en armoede. | 4. De uitvoering van de integrale armoedenota & de routekaart vernieuwd pakket minimaregelingen continueren we. We zetten in op vroegsignalering waardoor problematische schulden kunnen worden voorkomen. | 4. 100% van de meldingen van betalingsachterstanden door verhuurders van woningen, drinkwaterbedrijven, energieleveranciers en zorgverzekeraars, worden actief door Team voor Elkaar opgepakt. |
5. Meer inwoners die in aanmerking komen voor gemeentelijke inkomensondersteuning en minimaregeling maken gebruik van deze ondersteuning en regelingen. | 5. De implementatie van de integrale armoedenota & de routekaart voor een vernieuwd pakket minimaregelingen wordt gecontinueerd. In de uitvoering werken we aan de maatregelen die bijdragen aan dat meer inwoners gebruik maken van de regelingen. | 5. Wanneer inwoners uit de doelgroep minimaregeling bij een enquête eind 2026 aangegeven dat ze de vereenvoudigde aanvraagprocedure inkomensondersteuning, minimaregelingen en de communicatie vanuit de gemeente hierover beoordelen met het cijfer 7. |
Basistaken Vitale samenleving | ||
1. Het kader- en visie document wordt, samen met inwoners en maatschappelijk partners, omgezet in concrete activiteiten. Zo bouwen we verder aan een stevige sociale basis waarin preventieve voorzieningen en samenwerking centraal staan. | 1. Er wordt een subsidieregeling algemene voorzieningen ontwikkeld die ook richtlijnen en kaders geeft voor de financiering van algemene voorzieningen. | 1. Wanneer aanvragers van de nieuwe subsidieregeling algemene voorzieningen bij een korte enquête eind 2026 de score 7 aangeven voor de eenvoud en duidelijkheid van de aanvraagprocedure. |
2. We versterken het culturele leven in onze gemeente. | 2. In 2026 geven we uitvoering aan het uitvoeringsplan cultuur. Dit doen we in samenspraak met onze partners. | 2. De voor 2026 gestelde doelen en KPI’s uit het uitvoeringsplan cultuur zijn bereikt. |
3. In 2026 heeft het inclusiepanel een activiteitenagenda opgesteld welke bijdraagt aan het bevorderen van de inclusieve samenleving. | 3. We ondersteunen en faciliteren het inclusie panel om te komen tot een lokale inclusie agenda. | 3. Door het inclusiepanel is een lokale inclusie agenda opgesteld. |
4. Meer inwoners nemen deel aan sport en beweegactiviteiten. | 4. In 2026 voeren we de herijkte uitvoeringsagenda sport en bewegen uit waarbinnen we onder andere concrete initiatieven, samen met partners en inwoners ontwikkelen, gericht op het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur. | 4. Wanneer er eind 2026 4 nieuwe initiatieven gestart zijn die actief bijdragen aan het versterken van de sport- en beweeginfrastructuur en waar inwoners concreet gebruik van kunnen maken. |
Programma 4 – Financiën
Terug naar navigatie - 5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's - Programma 4 – FinanciënWat willen we bereiken? | Wat gaan we doen? | Wanneer zijn we tevreden? |
---|---|---|
Basistaken Bedrijfsvoering en financiën | ||
1. Het realiseren van de speerpunten uit de I-visie (toegankelijke en eigentijdse dienstverlening, datagedreven organisatie, voldoen aan informatiewetgeving, efficiënte organisatie). | 1a. We brengen de informatiehuishouding op orde door helderheid en structuur aan te brengen in informatiestromen, -processen en -systemen en we trainen medewerkers in goed informatiebeheer. | 1a. De organisatorische inrichting is geborgd door een vastgelegde governance-structuur met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden, een changemanagementproces met aantoonbare uitvoering en evaluatie, ingericht functioneel beheer met benoemde beheerders, actieve key-users per proces of afdeling, en formeel vastgelegde en nageleefde procesafspraken. |
1b. We zetten de implementatie van de Wet open overheid (Woo) voort en we richten in 2026 een publicatieplatform in. Via dit platform voeren we onze actieve openbaarmaking uit, waardoor we ons besluitvormingsproces transparant maken voor de burger. Op deze manier dragen we bij aan een open en toegankelijke overheid. | ||
1c. Alle medewerkers hebben verplichte trainingen gevolgd op het gebied van informatiebeheer, informatieveiligheid en AI-geletterdheid. HR kan via het nog te implementeren LMS-systeem de voortgang en voltooiing van deze trainingen monitoren. | ||
1b. We zetten concrete stappen om de informatiebeveiliging en privacybeleid te professionaliseren, in lijn met BIO, NIS II en AVG. | ||
1d. Eind 2026 is het volwassenheidsniveau van privacy naar niveau 3 gebracht. |