G. Grondbeleid

Visie op het grondbeleid

Terug naar navigatie - G. Grondbeleid - Visie op het grondbeleid

Het grondbeleid van de gemeente is vastgelegd in de nota Grondbeleid 2024 - 2028. Op 21 december 2023 is deze nota door de gemeenteraad vastgesteld. De hoofdlijnen van deze nota zijn:

  • Het grondbeleid is dienend aan het ruimtelijk beleid voor wonen, werken en recreëren;
  • Er wordt bij voorkeur een situationeel grondbeleid gevoerd;
  • Er worden marktconforme prijzen gehanteerd.

Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet (met de Aanvullingswet Grondeigendom en bijbehorend Aanvullingsbesluit Grondeigendom) in werking getreden. Deze Aanvullingswet regelt de integratie van regels over grondbeleid in de Omgevingswet van een aantal instrumenten, te weten voorkeursrecht, onteigening, landinrichting en kavelruil in het landelijk gebied. Deze waren geregeld in de Wet voorkeursrecht gemeenten, de Onteigeningswet en de Wet inrichting landelijk gebied. Daarnaast maakt het de toepassing van de privaatrechtelijke faciliteit van kavelruil ook mogelijk in het stedelijk gebied. Tot slot is er een aanpassing van de regeling voor grondexploitaties in de Omgevingswet tot een regeling voor kostenverhaal die ook toepasbaar is bij organische gebiedsontwikkeling. 

Wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert

Terug naar navigatie - G. Grondbeleid - Wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert

De Omgevingswet biedt gemeenten verschillende mogelijkheden om invloed uit te oefenen op gebiedsontwikkelingen. De Omgevingswet kent hiervoor een privaatrechtelijk spoor (de anterieure overeenkomst) en een publiekrechtelijk spoor (het kostenverhaal met en zonder tijdvak). In beide sporen kan de gemeente naast de eisen in het omgevingsplan, ook kwaliteitseisen stellen ten aanzien van de woningcategorieën (sociale huurwoningen, sociale koopwoningen en particulier opdrachtgeverschap) en eisen stellen ten aanzien van de uitvoering, bijvoorbeeld duurzaamheidsvereisten. Binnen de gemeente Brummen wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van anterieure overeenkomsten waarin de afspraken met initiatiefnemers worden vastgelegd. Waar dat nodig is, wordt ook het kostenverhaal met en zonder tijdvak ingezet om invloed uit te kunnen oefenen op de gebiedsontwikkeling en (een deel van de) gemeentelijk kosten te verhalen.

De gemeente voert op verschillende locaties een faciliterend grondbeleid. Voorbeelden zijn de schoollocaties in Brummen en brandlocatie Ambachtstraat in Brummen.
Waar de gemeente een actief grondbeleid voert (grond in bezit heeft dat voor rekening en risico van de gemeente wordt getransformeerd naar bouwrijpe grond), moet een grondexploitatie worden vastgesteld door de Raad. Er zijn 5 actieve grondexploitaties. Bij elkaar opgeteld hebben deze 5 grondexploitaties een financieel tekort. Conform de Commissie Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten moet voor verliesgevende grondexploitaties een verliesvoorziening gevormd worden. Deze verliesvoorziening bedraagt € 9,534 miljoen en is opgenomen in de jaarrekening 2024.

Onderbouwing van de geraamde winstneming
De gemeente Brummen kent in aanvulling op de begroting en de jaarrekening het meerjarenprogramma grondexploitaties (MPG). Het MPG is een rapportage waarmee informatie wordt gegeven over de voortgang van gebiedsontwikkelingen binnen de gemeente. Dit betreft  de eigen gemeentelijke grondexploitaties. In het MPG wordt teruggekeken op het afgelopen jaar, maar ook vooruitgekeken naar de komende jaren.

Winsten worden pas verwerkt in de jaarrekening als deze met voldoende zekerheid vaststaan en dus zijn gerealiseerd. Er worden geen winsten vanuit de grondexploitatie in de jaarschijven van de begroting opgenomen. Voor winstneming geldt de percentage of completion (Poc)-methode. Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijd s naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen.
Verliezen worden direct volledig genomen als deze bekend zijn. Dit betekent dat bij de verwachting van een verlies direct een voorziening getroffen moet worden. 

Winsten en verliezen worden verrekend met de bestemmingsreserve Grondexploitatie.

Uitgangspunten voor de risicobepaling
Bij de jaarlijkse actualisatie van het MPG wordt per complex een analyse gemaakt van de risico's. Deze worden geclassificeerd naar kans van optreden (risicoklasse) en impact (risicobedrag). De specificatie per complex is te vinden in bijlage 2 van het vastgestelde MPG (Raad van19 juni 2025): Risicoanalyse. 

In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing nemen we het totale risicobedrag op. De bestemmingsreserve Grondexploitatie dekt dit risico voldoende af.

Wonen

Terug naar navigatie - G. Grondbeleid - Wonen

Binnen de gemeente zijn 5 actieve grondexploitaties, waarmee woningen worden gerealiseerd. Inmiddels zijn de woningen gebouwd op het Elzenbos II  en ligt er een definitief stedenbouwkundig ontwerp voor de herontwikkeling van de Elzenbos III.  Deze herontwikkeling zal leiden tot aanpassingen, welke nog  separaat aan de Raad worden voorgelegd.

In september 2023 heeft de gemeenteraad het gewijzigde plan Graaf van Limburg Stirumplein vastgesteld. Het plan gaat uit van realisatie van 59 appartementen.

In december 2024 heeft de gemeenteraad het gewijzigde plan Burgersterrein vastgesteld. Het plan gaat uit van de realisatie van 108 woningen.

Naast de actieve grondexploitaties, heeft de gemeente een faciliterende rol bij verschillende woningbouwlocaties. Er zijn ontwikkelingen gaande in Laag-Soeren en aan de Händelhof in Eerbeek.

In het centrum van Brummen zijn een aantal particuliere initiatieven, waar  woningen worden ontwikkeld (brandlocatie Markt).

Werken

Terug naar navigatie - G. Grondbeleid - Werken

Op het Kerstenterrein in Eerbeek geldt een grondexploitatie die is gebaseerd op de mogelijkheden van het bestemmingsplan, zijnde commerciële voorzieningen (zonder woningen) of een park. De gemeenteraad heeft (nog) geen keuze gemaakt welke variant het wordt. Wel heeft de gemeenteraad het Woonkader Eerbeek vastgesteld, waarin is opgenomen dat er geen woningen worden gerealiseerd op het Kerstenterrein in verband met de aanwezige hindercirkels.

Specificatie Voorraden, bouwgronden in exploitatie

Terug naar navigatie - G. Grondbeleid - Specificatie Voorraden, bouwgronden in exploitatie

Voor het totaal van de in exploitatie zijnde complexen kan van het verloop in 2024 en de nog te maken kosten en nog te realiseren opbrengsten het volgende overzicht worden weergegeven:

Complexen Boekwaarde 1 januari 2024 Vermeerderingen Verminderingen Winstuitname Boekwaarde 31 december 2024 Voorziening verlieslatend complex Balanswaarde 31 december 2024
Hazenberg € 101 € 2 € 246 € 143 € 0 € 0 € 0
Elzenbos II -€ 1.123 € 137 € 0 € 32 -€ 954 € 0 -€ 954
Elzenbos III € 5.974 € 225 € 0 € 0 € 6.199 € 1.458 € 4.741
Burgersterrein € 6.502 € 192 € 5 € 0 € 6.689 € 6.486 € 203
Kerstenterrein € 1.875 € 24 € 0 € 0 € 1.899 € 809 € 1.090
Krullevaar -€ 101 € 34 € 8 € 75 € 0 € 0 € 0
Graaf van Limburg Stirumplein € 585 € 157 € 0 € 0 € 742 € 781 -€ 39
€ 13.813 € 772 € 259 € 250 € 14.575 € 9.534 € 5.042
Complexen Balanswaarde 31 december 2024 Geraamde nog te maken kosten Geraamde nog te realiseren opbrengsten Geraamd resultaat (nominale waarde) Geraamd resultaat (contante waarde)
Hazenberg € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
Elzenbos II -€ 954 € 878 € 0 -€ 76 -€ 60
Elzenbos III € 4.741 € 59 € 4.417 € 383 € 1.458
Burgersterrein € 203 € 5.824 € 5.668 € 359 € 6.657
Kerstenterrein € 1.090 € 140 € 1.196 € 33 € 809
Krullevaar € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
Graaf van Limburg Stirumplein -€ 39 € 2.170 € 2.137 -€ 6 € 781
€ 5.042 € 9.070 € 13.418 € 693 € 9.645