-
Blz. 1
Programmabegroting 2025-2028
-
Blz. 2
Programmabegroting 2025-2028
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Aanbieding van de Programmabegroting
-
Blz. 5
Geachte leden van de raad,
-
Blz. 6
Borst vooruit...
-
Blz. 7
Gedicht van dorpsdichter Annemarie Visser
-
Blz. 8
Vertrekpunt: Perspectiefnota 2025-2028
-
Blz. 9
Uw raad is aan zet
-
Blz. 10
Financiële Hoofdlijnen
-
Blz. 11
Inleiding
-
Blz. 12
Financieel meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 13
Toelichting financieel meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 14
Overzicht incidentele lasten en baten
-
Blz. 15
Structureel meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 16
Toelichting structureel meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 17
Ontwikkeling algemene reserve
-
Blz. 18
Ontwikkeling weerstandsratio
-
Blz. 19
Toelichting ontwikkeling weerstandsratio
-
Blz. 20
Vaststelling
-
Blz. 21
Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 22
Introductie
-
Blz. 23
Wat mag het kosten?
-
Blz. 24
Focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 25
Portefeuillehouders
-
Blz. 26
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 27
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 28
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 29
1. Ook in de toekomst onze gemeentelijke taken goed uit kunnen voeren, beter in positie komen bij opgaven die we hebben en een beter beeld krijgen van de toekomstige uitdagingen van onze gemeente.
-
Blz. 30
1a. Afronden van de Bestuurskracht opdracht die dateert uit 2021.
-
Blz. 31
1b. Opleveren rapport ‘welk toekomstscenario het best richting geeft aan de ontwikkeling van het bestuur en de organisatie op langere termijn, zodat minimaal het huidige dienstverlening- en voorzieningenniveau voor onze inwoners wordt gewaarborgd’
-
Blz. 32
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 33
Het financieel verloop van het focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 34
Financiële ontwikkelingen focusgebied Bestuurskracht toelichting
-
Blz. 35
Basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 36
Portefeuillehouders
-
Blz. 37
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 38
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 39
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 40
1. We willen gemeentelijke activiteiten beter op elkaar afstemmen. Dan versterken ze elkaar.
-
Blz. 41
1a. Investeren in de kwaliteit van de informatievoorziening.
-
Blz. 42
1b. Bevorderen van meer samenwerking tussen de gemeentelijke procesteams (integrale werkwijze).
-
Blz. 43
2. Een toegankelijk en zichtbaar gemeentebestuur
-
Blz. 44
2a. Het gemeentebestuur geeft actief invulling aan het contact met de samenleving (o.a. door werkbezoeken, bijeenkomsten in nabijheid van doelgroep, wijkhouderschap, activiteiten zoals Gasten van de Raad, Politiek Actief en de raadsontmoeting).
-
Blz. 45
2b. Het uitvoeringsplan gebiedsgericht werken en de kaders voor participatie in de praktijk brengen. Bij communicatie meer accent leggen op de maatschappelijke impact van gemeentelijke activiteiten.
-
Blz. 46
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 47
Het financieel verloop van de basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 48
Financiële ontwikkelingen Basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 49
Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 50
Portefeuillehouders
-
Blz. 51
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 52
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 54
1. Een veilige gemeente blijven.
-
Blz. 55
1. De samenwerking met zorg- en veiligheidspartners versterken (AVE-methode).
-
Blz. 56
2. Invulling geven aan het in 2024 vastgestelde VTH-beleid.
-
Blz. 57
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 58
Het financieel verloop van de basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 59
Financiële ontwikkelingen Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 60
Beleidsindicatoren
-
Blz. 61
Programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 62
Introductie
-
Blz. 63
Wat mag het kosten?
-
Blz. 64
Focusgebied Klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 65
Portefeuillehouder
-
Blz. 66
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 67
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 68
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 69
1. Verduurzamen van de gebouwde omgeving.
-
Blz. 70
1. We bevorderen reductie van CO2 uitstoot door energiebesparing (isolatieprogramma), duurzame huizenbouw en gebiedsontwikkeling en een groener toekomstbestendig energiesysteem; en door voor te sorteren op een aardgasvrije toekomst (warmteprogramma).
-
Blz. 71
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 72
Het financieel verloop van het focusgebied Klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 73
Financiële ontwikkelingen focusgebied Klimaat en Duurzaamheid
-
Blz. 74
Focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
-
Blz. 75
Portefeuillehouder
-
Blz. 76
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 77
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 78
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 79
1. Zichtbare verbeteringen in de aantrekkelijkheid in en om het centrum, in balans met het vestigingsklimaat voor de papierindustrie.
-
Blz. 80
1. We werken aan de ontwikkeling van het Burgersterrein en het Kerstenterrein, richten het Stationsplein opnieuw in en sluiten met de gemeentelijke infrastructuur aan op het provinciale inpassingsplan.
-
Blz. 81
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 82
Het financieel verloop van het focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
-
Blz. 83
Financiële ontwikkelingen focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek-Loenen 2030
-
Blz. 84
Focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 85
Portefeuillehouder
-
Blz. 86
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 87
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 88
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 89
1. Een aantrekkelijk centrum voor inwoners, toeristen en ondernemers.
-
Blz. 90
1. We voeren het Plan van Aanpak voor het Centrum van Brummen uit, waarin maatregelen en plannen zijn opgenomen voor het behouden en versterken van het centrum van Brummen.
-
Blz. 91
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 92
Het financieel verloop van het focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 93
Financiële ontwikkelingen focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 94
Focusgebied Wonen
-
Blz. 95
Portefeuillehouders
-
Blz. 96
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 97
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 98
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 99
1. Mogelijkheden creëren voor onze inwoners om binnen de gemeente te blijven wonen.
-
Blz. 100
1. Conform de Routekaart Woningbouw tot 2030 1.250 woningen toevoegen aan ons woningbestand. In de Routekaart Woningbouw staan alle stappen beschreven, hier conformeren wij ons aan.
-
Blz. 101
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 102
Het financieel verloop van het focusgebied Wonen
-
Blz. 103
Financiële ontwikkelingen Focusgebied Wonen
-
Blz. 104
Basistaken Fysieke leefomgeving
-
Blz. 105
Portefeuillehouders
-
Blz. 106
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 107
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 109
1. Een goed onderhouden, bereikbare en klimaatbestendige openbare ruimte.
-
Blz. 110
1. We geven uitvoering aan de vastgestelde Programma's Groen, Water en Riolering en Mobiliteit 2050. Op basis van uitvoeringsprogramma's worden projecten gerealiseerd of verder uitgewerkt tot concrete plannen.
-
Blz. 111
2. Een infrastructuur die bijdraagt aan doelstellingen op het gebied van veiligheid, klimaatbeleid en gezondheid.
-
Blz. 112
2. We gaan wegen herinrichten en projecten uit het (in 2024 opgestelde) uitvoeringsprogramma Mobiliteit uitvoeren.
-
Blz. 113
3. Verhogen van het aantal overnachtingen, stimuleren van werkgelegenheid, verhogen van de gemiddelde bestedingen in de toeristische sector door aanbodontwikkeling en verbinden van toerisme om een bijdrage te leveren aan lokale opgaven.
-
Blz. 114
3a. We maken een uitnodigingskader voor toeristische initiatieven als programma onder de omgevingsvisie.
-
Blz. 115
3b. We dienen met ons Masterplan een aanvraag in voor een bijdrage uit de Regiodeal Veluwe voor ontwikkeling van het TOP en planvorming van het PAK Huis / PAK Museum.
-
Blz. 116
4. Organiserend vermogen toevoegen om in- en extern economische zaken beter voor het voetlicht te brengen en koppelkansen met ondernemers beter te benutten.
-
Blz. 117
4a. Met de versterkte capaciteit werken we aan een economisch beleidsstuk dat als leidraad gaat dienen voor uitvoering.
-
Blz. 118
4b. We versterken het faciliterend vermogen voor ondernemers met de toegevoegde formatie op het beleidsveld economische zaken.
-
Blz. 119
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 120
Het financieel verloop van de basistaken Fysieke leefomgeving
-
Blz. 121
Financiële ontwikkelingen Basistaken Fysieke Leefomgeving
-
Blz. 122
Beleidsindicatoren
-
Blz. 123
Programma 3 Sociale leefomgeving
-
Blz. 124
Introductie
-
Blz. 125
Wat mag het kosten?
-
Blz. 126
Focusgebied Sociaal domein
-
Blz. 127
Portefeuillehouders
-
Blz. 128
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 129
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 131
1. Ingaande medio 2026 is (lichte) ambulante jeugdhulp en opvoed- en opgroeiondersteuning beschikbaar als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening
-
Blz. 132
1. Op basis van een in 2024 ontwikkeld plan van aanpak werken we aan de implementatie zodat medio 2026 de ondersteuning als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening voor inwoners laagdrempelig en dichtbij beschikbaar is.
-
Blz. 133
2. Er is in 2025 een robuuste regionale samenwerkingsvorm (gemeenschappelijke regeling) voor de inkoop van jeugdhulp in het kader van de jeugdwet gerealiseerd
-
Blz. 134
2. In 2025 gaan we over tot de vorming en inrichting van een gemeenschappelijke regeling die op 1 januari 2026 in werking treedt.
-
Blz. 135
3. We werken toe naar het gaan voldoen aan de kenmerken sociaal wijkteam overeenkomstig het convenant ‘stevige lokale teams’ zoals beschreven in de Hervormingsagenda Jeugd
-
Blz. 136
3. We ontwikkelen een plan van aanpak om stapsgewijs te gaan voldoen aan alle kenmerken sociaal wijkteam zoals die zijn bepaald in het convenant ‘stevige lokale teams’
-
Blz. 137
4. Armoede wordt integraal en in gezamenlijkheid door onder andere maatschappelijke partners, kerken, inwonersinitiatieven, lokale ondernemers en de gemeente bestreden
-
Blz. 138
4. We starten in 2025 met de implementatie van het integraal armoedebeleid. Samen met vele maatschappelijke partners, kerken, inwonersinitiatieven en lokale ondernemers werken we aan de uitvoering
-
Blz. 139
5. Binnen de uitvoering van de Participatiewet staat de mens centraal, werken we vanuit vertrouwen en vanuit de bedoeling
-
Blz. 140
5. We herijken bestaande uitvoeringsregels op basis van de wijzigingen die het Rijk met het wetsvoorstel “Participatiewet in Balans” wenst door te voeren en investeren in scholing van de uitvoering Participatiewet
-
Blz. 141
6. Nieuwkomers zijn welkom, spreken de Nederlandse taal, zijn ingeburgerd, doen mee, zijn zelfredzaam en werken naar vermogen
-
Blz. 142
6. We ontwikkelen een plan van aanpak om nieuwkomers te gaan laten inburgeren in de gemeente Brummen, zich tot zelfredzame inwoners te ontwikkelen en naar vermogen te gaan werken waardoor men in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
-
Blz. 143
7. De transitie ‘van beschermd wonen naar een beschermd thuis’ komt tot stand door zowel regionaal als lokaal een passend ondersteuningsaanbod beschikbaar te hebben waardoor de doelgroep vaker thuis of in de eigen woonplaats kan blijven wonen
-
Blz. 144
7. We geven invulling aan de nieuwe regionale raamovereenkomst inkoop met 10 aanbieders waarmee we als gemeenten een strategisch partnerschap aangaan. Lokaal geven we uitvoering aan het Jaarwerkplan Beschermd Thuis 2025
-
Blz. 145
8. Het Geheugensteunpunt in de gemeente Brummen biedt voor inwoners met (beginnende) dementie en hun mantelzorgers een breed laagdrempelig en vrij toegankelijk ondersteuningsaanbod dat is afgestemd op de vraag en behoefte
-
Blz. 146
8. Op basis van de visie op de sociale basis zal een integraal uitvoeringsplan worden ontwikkeld. Hierin wordt het geheugensteunpunt meegenomen zodat zij inwoners met (beginnende) dementie en mantelzorgers goed kunnen blijven ondersteunen.
-
Blz. 147
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 148
Het financieel verloop van het focusgebied sociaal domein
-
Blz. 149
Financiële ontwikkelingen focusgebied Sociaal Domein
-
Blz. 150
Basistaken Vitale Samenleving
-
Blz. 151
Portefeuillehouders
-
Blz. 152
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 153
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 154
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 155
1. In de gemeente Brummen streven we samen met de schoolbesturen naar inclusiever onderwijs
-
Blz. 156
1. We gaan met het onderwijs en de samenwerkingsverbanden in gesprek over de beweging naar inclusiever onderwijs
-
Blz. 157
2. De doelen van de drie speerpunten in de visie sport en Bewegen en de uitvoeringsagenda worden fasegewijs in de komende 4 jaar gerealiseerd.
-
Blz. 158
2. We voeren de uitvoeringsagenda uit waarbij het belangrijk is om de samenwerking tussen SWB en Sportkompas te verbeteren en te versterken. En de zichtbaarheid van de gemeente te vergroten.
-
Blz. 159
3. We realiseren de uitvoering van de uitgangspunten zoals die opgenomen zijn in de Cultuurvisie 2024 – 2034 “Cultuur verbindt ons allemaal”
-
Blz. 160
3. We voeren de vierjarige uitvoeringsagenda cultuur samen met de betrokken maatschappelijke partners in 2025 uit
-
Blz. 161
4. In de gemeente Brummen zijn we een inclusieve samenleving met elkaar.
-
Blz. 162
4. We ontwikkelen samen met ervaringsdeskundigen, inwoners, belangenbehartigers, maatschappelijke partners, maatschappelijk middenveld en de MAR een brede lokale Inclusie Agenda en geven samen met elkaar uitvoering aan de lokale Inclusie Agenda
-
Blz. 163
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 164
Het financieel verloop van de basistaken vitale samenleving
-
Blz. 165
Financiële ontwikkelingen basistaken sociale leefomgeving
-
Blz. 166
Beleidsindicatoren
-
Blz. 167
Programma 4 Financiën
-
Blz. 168
Introductie
-
Blz. 169
Wat mag het kosten?
-
Blz. 170
Basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 171
Portefeuillehouders
-
Blz. 172
Uitgangspunten coalitieakkoord
-
Blz. 173
Trends en ontwikkelingen
-
Blz. 174
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 175
1. Het realiseren van de speerpunten uit de I-visie (toegankelijke en eigentijdse dienstverlening, datagedreven organisatie, voldoen aan informatiewetgeving, efficiënte organisatie).
-
Blz. 176
1a. We brengen de informatiehuishouding op orde door helderheid en structuur aan te brengen in informatiestromen, -processen en -systemen en we trainen medewerkers in goed informatiebeheer.
-
Blz. 177
1b. We zetten concrete stappen om de informatiebeveiliging en privacybeleid te professionaliseren, in lijn met BIO, NIS II en AVG.
-
Blz. 178
Wanneer zijn we tevreden?
-
Blz. 179
Het financieel verloop van de basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 180
Financiële ontwikkelingen basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 181
Beleidsindicatoren
-
Blz. 182
Paragrafen
-
Blz. 183
A. Lokale heffingen
-
Blz. 184
Algemeen
-
Blz. 185
Onroerende Zaak Belasting (OZB)
-
Blz. 186
Toeristenbelasting
-
Blz. 187
Bedrijven Investeringszone (BIZ)
-
Blz. 188
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 189
Rioolheffing
-
Blz. 190
Kostendekkendheid
-
Blz. 191
Leges
-
Blz. 192
Begraafrechten
-
Blz. 193
Het kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 194
De lokale lastendruk
-
Blz. 195
B. Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 196
Inleiding
-
Blz. 197
Beleid weerstandscapaciteit en risico's
-
Blz. 198
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 199
Inventarisatie van de risico's
-
Blz. 200
De weerstandsratio
-
Blz. 201
Financiële kengetallen
-
Blz. 202
Toelichting op de financiële kengetallen
-
Blz. 203
Beoordeling financiële kengetallen
-
Blz. 204
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 205
Algemeen
-
Blz. 206
Wegen
-
Blz. 207
Bruggen
-
Blz. 208
Openbare reiniging
-
Blz. 209
Huishoudelijk afval
-
Blz. 210
Openbare straatverlichting
-
Blz. 211
Riolering
-
Blz. 212
Bermen en sloten
-
Blz. 213
Openbaar groen
-
Blz. 214
Begraafplaatsen
-
Blz. 215
Boombeheer
-
Blz. 216
Bosbeheer
-
Blz. 217
Speeltoestellen
-
Blz. 218
Sportvelden
-
Blz. 219
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 220
Actualiteit van beheers- en beleidsplannen
-
Blz. 221
D. Financiering
-
Blz. 222
Algemeen
-
Blz. 223
Renteontwikkelingen
-
Blz. 224
Risicobeheer
-
Blz. 225
Kasgeldlimiet
-
Blz. 226
Verstrekte leningen
-
Blz. 227
Rente
-
Blz. 228
Bouwgrondexploitatie
-
Blz. 229
Renteschema
-
Blz. 230
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 231
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 232
Algemeen
-
Blz. 233
Planning en Control
-
Blz. 234
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 235
Personeel en Organisatie
-
Blz. 236
Integriteitsbeleid
-
Blz. 237
Niet-financiële onrechtmatigheden wet Fido
-
Blz. 238
Informatievoorziening
-
Blz. 239
F. Verbonden partijen
-
Blz. 240
Algemeen
-
Blz. 241
1. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 242
2. Vereniging Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 243
3. Circulus B.V.
-
Blz. 244
4. Vitens
-
Blz. 245
5. Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland (VNOG)
-
Blz. 246
6. Regio Stedendriehoek
-
Blz. 247
7. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Noord en Oost Gelderland.
-
Blz. 248
8. Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe).
-
Blz. 249
9. Vervoerscentrale PlusOv
-
Blz. 250
10. Tribuut
-
Blz. 251
11. Regionaal Archief Zutphen.
-
Blz. 252
12. Stichting Archipel
-
Blz. 253
13. Leisure Lands
-
Blz. 254
G. Grondbeleid
-
Blz. 255
Visie op het grondbeleid
-
Blz. 256
Wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert
-
Blz. 257
Wonen
-
Blz. 258
Werken
-
Blz. 259
Specificatie Voorraden, bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 260
H. Openbaarheid van Bestuur
-
Blz. 261
Algemeen
-
Blz. 262
Wet Open Overheid
-
Blz. 263
I. Leefbaarheid
-
Blz. 264
Visie op leefbaarheid
-
Blz. 265
Financiële begroting
-
Blz. 266
Baten en lasten
-
Blz. 267
Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 268
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 269
Toelichting Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 270
Overhead
-
Blz. 271
Toelichting Overhead
-
Blz. 272
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 273
Toelichting incidentele baten en lasten en incidentele mutaties in reserves
-
Blz. 274
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 275
Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen uit reserves
-
Blz. 276
Structureel begrotingssaldo 2025-2028
-
Blz. 277
Financiële positie
-
Blz. 278
Geprognosticeerde Balans
-
Blz. 279
EMU-saldo
-
Blz. 280
Investeringen
-
Blz. 281
Toelichting op de investeringen
-
Blz. 282
Meerjarenplan investeringen
-
Blz. 283
Reserves en Voorzieningen
-
Blz. 284
Stand en het gespecificeerde verloop van reserves
-
Blz. 285
Toelichting op de reserves
-
Blz. 286
Stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
-
Blz. 287
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 288
Bijlagen
-
Blz. 289
1. Subsidieplafonds
-
Blz. 290
Overzicht subsidieplafonds
-
Blz. 291
2. Financiële uitgangspunten en grondslagen
-
Blz. 292
Financiële uitgangspunten en grondslagen
-
Blz. 293
3. Taakvelden
-
Blz. 294
Taakvelden
-
Blz. 295
4. Beleidsdocumenten
-
Blz. 296
Relevante beleidsdocumenten Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 297
Relevante beleidsdocumenten Programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 298
Relevante beleidsdocumenten Programma 3 Sociale leefomgeving
-
Blz. 299
Relevante beleidsdocumenten Programma 4 Bedrijfsvoering en Financiën
-
Blz. 300
5. Overzicht doelen, maatregelen, KPI's
-
Blz. 301
Programma 1 – Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 302
Programma 2 – Fysieke leefomgeving
-
Blz. 303
Programma 3 – Sociale leefomgeving
-
Blz. 304
Programma 4 – Financiën
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap