D. Financiering

Algemeen

Terug naar navigatie - D. Financiering - Algemeen

In de paragraaf Financiering geven we informatie over de manier waarop de gemeente geld aantrekt. We beschrijven hoe we de financieringsfunctie uitvoeren voor de jaren 2024 – 2027.
De wet Financiering Decentrale Overheden (wet FIDO) en de wet Hof zijn de kaders waarbinnen de uitvoering van de financieringsfunctie plaatsvindt. Daarnaast heeft de raad kaders vastgesteld in de financiële verordening en in het treasurystatuut.
Het gemeentelijke financieringsbeleid is opgesteld om te voorzien in de financieringsbehoefte op korte en op lange termijn. De belangrijkste doelstelling is het beheersen van de risico’s die hieraan verbonden zijn en de rentekosten te beperken.

Renteontwikkelingen

Terug naar navigatie - D. Financiering - Renteontwikkelingen

De Europese Centrale Bank (ECB) bepaalt het monetaire beleid. De ECB ziet de zorg voor stabiele prijzen als de allerbeste bijdrage die de centrale banken kunnen leveren aan de welvaart van mensen in Europa. Daarbij hoort een inflatie van 2% in het hele eurogebied, op de middellange termijn. Dat maakt de prijsontwikkeling voor iedereen duidelijk en voorspelbaar. De huidige inflatie ligt thans nog steeds boven de 2%. Prijsstabiliteit draagt  bij aan de toename van economische welvaart en de potentiële groei van de economie.

De door de ECB gehanteerde herfinancieringsrente is van invloed op de ontwikkeling van de rente op de kapitaalmarkt (lange termijn leningen). Vanaf 2016 was dit percentage ca. 0%, in 2022 is hier verandering in gekomen.

De Euribortarieven worden gehanteerd om de geldmarkten (korte termijn leningen) te bepalen. Dit tarief was in Juni 2023 ongeveer 4,0%. (December 2022: 2,5%) 

Risicobeheer

Terug naar navigatie - D. Financiering - Risicobeheer

Voor de beheersing van de renterisico’s gelden twee concrete richtlijnen: de renterisiconorm en de kasgeldlimiet.

De financieringsbehoefte is afhankelijk van de geplande uitgaven, inkomsten en investeringen.

Hieronder volgt een overzicht van de schuldpositie met lang lopende leningen. De (resterende) looptijd varieert van 1 jaar tot 12 jaar. Het gemiddelde rente tarief ligt rond 1,5%. Jaarlijks lossen we lange-termijn leningen af. De totale aflossing mag niet hoger zijn dan 20% van de begroting van dat jaar. In 2025 zal de renterisiconorm eenmalig worden overschreden omdat er in 2024 eenmalig een kasgeldlening is aangetrokken met een looptijd van 1 jaar.  In de daaropvolgende jaren zal de renterisiconorm niet overschreden worden.

Rente risiconorm
Omschrijving (bedragen x 1.000) 2025 prognose 2026 prognose 2027 prognose 2028 prognose
Begroting € 69.386 € 68.710 € 69.828 € 71.032
Rente risiconorm (20% begroting) € 13.877 € 13.742 € 13.966 € 14.206
Stand leningen 1 januari € 48.451 € 50.068 € 51.933 € 52.773
Nieuwe leningen € 16.185 € 11.553 € 13.188 € 9.809
Reguliere aflossingen € 14.568 € 9.688 € 12.348 € 9.669
Stand leningen per 31 december € 50.068 € 51.933 € 52.773 € 52.913
Saldo rentelasten € 514 € 773 € 912 € 1.040

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - D. Financiering - Kasgeldlimiet

Het maximale op te nemen kasgeld is gebonden aan een limiet (8,5% van het begrotingstotaal). De uitnutting ervan wordt berekend aan de hand van het saldo van de vlottende middelen en vlottende schulden.

Kasgeldlimiet
Omschrijving (bedragen x 1.000) 2025 prognose 2026 prognose 2027 prognose 2028 prognose
Begroting € 69.386 € 68.710 € 69.828 € 71.032
Kasgeldlimiet (8,5% begroting) € 5.898 € 5.840 € 5.935 € 6.038

Verstrekte leningen

Terug naar navigatie - D. Financiering - Verstrekte leningen
Rentebaten Verstrekte leningen
Omschrijving Partij 2025 2026 2027 2028
Stichting Welzijn Brummen € 2.564 € 2.363 € 2.159 € 1.953
Alliander € 84.666 € 84.666 € 84.666 € 84.666
IJsselwind € 933 € 933 € 933 € 933
E.B.E.M. € 161 € 161 € 161 € 161
Rentebaten totaal € 88.324 € 88.123 € 87.919 € 87.713

Rente

Terug naar navigatie - D. Financiering - Rente

Een groot deel van onze (externe) rentelasten ligt vast omdat in het verleden geldleningen zijn opgenomen waarbij de op dat moment geldende marktrente voor langere tijd contractueel is vastgelegd.

Rentetoerekening
De toerekening van rente aan producten berekenen we op basis van de zogenoemde “rente-omslag”. Dit houdt in dat de totale rentelast moet worden verrekend op basis van de boekwaarde van de relevante investeringen aan de hand van een “gemiddeld” rentepercentage. 
Het percentage voor de omslagrente wordt afgerond binnen een marge van 0,5%. De ruimte van 0,5% is bedoeld voor feitelijke afronding naar een dichtstbijzijnde handige rekenrente en dient ter stabiliteit bij kleine afwijkingen in navolgende jaren. Door deze afronding wijkt de rente die we aan taakvelden toerekenen enigszins af van de daadwerkelijke rentekosten. Het verschil wordt als renteresultaat verantwoord op het taakveld treasury en is zichtbaar als resultaat in het renteschema.

Bouwgrondexploitatie

Terug naar navigatie - D. Financiering - Bouwgrondexploitatie

Ten aanzien van de bouwgrondexploitatie moet een rente (percentage) worden toegerekend, dat gerelateerd is aan de werkelijk te betalen rente over het vreemd vermogen (de leningen). Voor de complexen leidt dit tot een rentebelasting van 0,50%.
Over de waarde van de grondexploitatie wordt rente berekend en geboekt als bate in de exploitatie. Van 2016 tot en met 2024 was de rentetoerekening gebaseerd op het gemiddelde rentepercentage over het vreemd vermogen. Vanaf 2025 dient de rente-omslag ook gebruikt te worden voor de rente die toe te rekenen is aan de grondexploitatie. Het te hanteren percentage volgt uit het renteschema.

Renteschema

Terug naar navigatie - D. Financiering - Renteschema
Schema renteomslag berekening 2024 2025 2026 2027 2028
a. Externe rentelasten over de korte en lange financiering
a1. Rente afgesloten leningen € 680.443 € 719.927 € 968.859 € 1.106.949 € 1.235.133 +
a3. Lening tbv. De Stichting Welzijn Brummen € 2.961 € 2.961 € 2.961 € 2.961 € 2.961 +
b. Af: De externe rentebaten over de lange en korte financiering -€ 213.764 -€ 208.586 -€ 199.008 -€ 197.666 -€ 197.666 -
Saldo rentelasten en rentebaten € 469.640 € 514.302 € 772.812 € 912.244 € 1.040.428 +
c1. Af :De rente die direct aan de grondexploitatie wordt doorgerekend -€ 69.067 € 0 € 0 € 0 € 0 -
c2 Af: De rente van projectfinanciering die direct aan het betreffende
taakveld / product wordt toegerekend (lening SWB) -€ 2.961 -€ 2.961 -€ 2.961 -€ 2.961 -€ 2.961 -
c3 Bij: De rentebaten van doorverstrekte leningen, als daarvoor een € - € - € - € - € - +
specifieke lening is aangetrokken en als deze bate rechtstreeks
aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente € 397.612 € 511.341 € 769.851 € 909.283 € 1.037.467 +
d1 Bij: Rente over het eigen vermogen € 0 € 0 € 0 € 0 € 0 +
d2 Bij: Rente over voorzieningen € 0 € 0 € 0 € 0 € 0 +
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente (via rente-omslag) € 397.612 € 511.341 € 769.851 € 909.283 € 1.037.467 +
e. Af: De aan taakvelden toegerekende rente (rente-omslag) -€ 509.990 -€ 444.959 -€ 684.348 -€ 912.382 -€ 902.953 -
f. Renteresultaat op het taakveld Treasury -€ 112.378 € 66.382 € 85.503 -€ 3.099 € 134.514
Rente-omslag per jaar 0,53% 0,62% 0,89% 1,01% 1,13%
Te hanteren rente-omslag mag afgerond op 0,5% cf. BBV 0,50% 0,50% 0,75% 1,00% 1,00%