De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige programmabegroting zijn:
1. Grondexploitaties
De afgelopen jaren hebben we in de risico-inventarisatie een risicobedrag opgenomen als gevolg van tegenvallende resultaten van een grondexploitatie. Echter, bij het starten van een grondexploitatie én gedurende de grondexploitatie monitoren we de risico's en sturen we hier waar mogelijk binnen de grondexploitatie bij. Daarnaast zijn er de bestemmingsreserves "Grondexploitatie" en "Centrum Brummen" en is er de voorziening "Afloopkosten complex Elzenbos". Hiermee kunnen onvoorziene risico's in eerste aanleg opvangen. Om die reden hebben we dit risico niet meer opgenomen in deze risico-inventarisatie.
2. Informatievoorziening en -beveiliging
We zien een toename in kans als gevolg van dreigingen in de wereld gecombineerd met een toename van de financiële schade. Dit in geval van een hack of beveiligingsincident waardoor (een deel van onze) data, systemen of informatie geheel of gedeeltelijk niet (meer) toegankelijk is. Dit op basis van ervaringen van de gemeente Hof van Twente.
4. Algemeen
Ondanks de inspanningen met betrekking tot risicomanagement zijn niet altijd alle risico's in beeld. Denk hierbij aan de corona-pandemie van 2020 of de inval in Oekraïne. Om deze onbekende risico's toch een plaats te geven in de risico-inventarisatie is 5% van de jaarlijkse kosten met een 10% kans van realisatie opgenomen als algemeen risico.
5. Personeel
De krapte op de arbeidsmarkt is een zekerheid en daarmee geen risico. Wél is het voor onze gemeente een risico wanneer deze krapte zich vertaald in onvervulde vacatures, inhuur die duurder is en uitval van zittend personeel als gevolg van een lagere bezetting. Dit risico is afgelopen jaren gestegen en vertaalt zich in een hogere kans en waarde.
6. Inflatie
In de vorige begroting was de ontwikkeling van inflatie nog zeer onzeker. Inmiddels zijn prijsstijgingen gestabiliseerd en opgenomen in de meerjarenraming. Inflatie is daarmee geen onzekerheid meer, wel de hoogte ervan. Tegelijkertijd denken we de grootste stijgingen wel te hebben gehad en ramen we het niet meer als afzonderlijk risico.
7. Jeugdzorg
Afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de transformatie van de jeugdzorg niet eenvoudig is. Er is het risico dat we er met de aanbieders niet goed in slagen de transformatie te maken van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen. Tegelijkertijd zijn er aanvullende financiële risico's. Bijvoorbeeld als gevolg van het woonplaatsbeginsel, waarbij we ineens voor hogere uitgaven kunnen komen te staan. Ook zijn de kostenstijgingen een gevolg van toegenomen huisvestingslasten en hogere lonen. De kans en het risicobedrag zijn toegenomen.
8. Bestuur
Dit risico heeft betrekking op de vergoedingen voor oud-bestuurders van de gemeente. Dat heeft enerzijds betrekking op de pensioenverplichtingen die onderhevig kunnen zijn aan veranderende rekenrentes. Dit zou de gemeente kunnen stellen voor extra toevoegingen aan de voorziening. Anderzijds heeft het betrekking op de wachtgeldvergoeding bij tussentijds terugtreden van een bestuurder. Ook in dat geval moet de gemeente extra toevoegen aan de betreffende voorziening. In voorgaande inventarisaties was dit risico ook al opgenomen, maar niet apart toegelicht.
9. Beheer sportaccommodaties
De financiële situatie van Stichting Sportkompas blijft precair. Ook voor 2025 houden we rekening met een toegenomen risico op een niet sluitende begroting van de Stichting.
10. Inkoop en aanbestedingen
We zien een toename van de waarde van inkopen en aanbestedingen die niet rechtmatig verlopen. Er zijn diverse maatregelen genomen maar ook nog te treffen. We maken het risico op een mogelijke onjuiste procedure en toekenning van claim expliciet.
Overige risico's
In de programmabegroting 2024 was nog een risico opgenomen voor schommelingen in het gemeentefonds, c.q. de algemene uitkering. Dit risico is deels ondervangen met risico "Algemeen, nr. 4". Ook is dit risico incidenteel op te vangen via de algemene reserve en/of de per dit jaar ingestelde behoedzaamheidsreserve van € 3 miljoen om dit risico af te dekken. Dit geldt ook voor andere eventuele risico's die we niet kunnen voorzien. Daarbij hebben we in 2025 in ieder geval aandacht voor:
- Het eventueel niet vergoed krijgen van de extra kosten van de beveiliging op de doorstroomlocatie. De beveiliging zou na de tijdelijke gemeentelijke opvang af worden geschaald. Vanwege het borgen van de veiligheid op de locatie, is de beveiliging nog steeds nodig. In de begroting van de doorstroomlocatie hebben we hier geen rekening mee hebben gehouden. Het zou kunnen betekenen dat we deze extra kosten niet vergoed krijgen.
- De kostenneutrale ontwikkeling van de asielopvanglocatie Michaelshoeve. Hiervoor is een aanzienlijke inzet van personele capaciteit nodig, zowel eigen personeel als inhuur. De standaard beleidsregels van het Rijk bieden geen zekerheid over de dekking hiervan. Ons uitgangspunt is evenwel om de totstandkoming van het AZC voor onze gemeente kostenneutraal te laten verlopen; in het kader van de Bestuursovereenkomst wordt daarom met COA het gesprek gevoerd over een tegemoetkoming.