A. Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Algemeen

In deze paragraaf worden de beleidslijnen beschreven die van belang zijn voor de gemeentelijke belastingen en heffingen. De wijzigingen van de belastingverordeningen worden in de jaarlijkse, afzonderlijke, raadsvoorstellen vastgesteld.

Een belangrijke ontwikkeling is dat de gemeente Brummen sinds 2023 de heffing en inning van gemeentelijke belastingen heeft uitbesteed aan Tribuut. Voor de meeste inwoners heeft dat geen directe gevolgen. Het is en blijft de gemeenteraad die de diverse belastingverordeningen vaststelt.

De programmabegroting 2025 gaat uit van inflatiecorrectie bij de belastingtarieven. De jaarlijkse inflatiecorrectie is gebaseerd op het indexeringscijfer voor de consumentenprijsindices (CPI) zoals opgenomen in het Centraal Economisch Plan (CEP). Dit percentage komt voor 2025 uit op 2,8%. 

Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Onder de onroerende zaakbelastingen vallen twee belastingen. Voor woningen geldt een eigenarenbelasting en voor niet-woningen geldt, naast de eigenarenbelasting, ook een gebruikersbelasting.

De onroerende zaakbelastingen (OZB) worden geheven als een percentage van de WOZ-waarde van de betreffende onroerende zaak. Bij de vaststelling van de percentages voor 2025 wordt rekening gehouden met de nieuwe waardepeildatum. De gemiddelde waardestijging over 2024 wordt in onze gemeente op 3,4% bij woningen geschat. Voor niet-woningen is de verwachting dat de waarde niet stijgt. Deze waardeontwikkeling zorgt niet voor extra inkomsten, omdat dit verrekend wordt in het tarief voor 2025.

Voor de opbrengst is in onderstaande berekening rekening gehouden met de jaarlijkse inflatiecorrectie, voor 2025 is dat 2,8%. De extra verhoging van € 100.000 in 2025 die in de meerjarenbegroting 2023-2026 was geraamd vervalt. Daarnaast is rekening gehouden met een areaaluitbreiding met een te verwachten extra opbrengst van € 75.000.

De nieuwe wetgeving rond de NCNP (No Cure No Pay) bureaus heeft tot vermindering geleid van het aantal bezwaren. Wel is het percentage bezwaren afkomstig van NCNP-bureaus gestegen tot boven de 70%. De Hoge Raad heeft bovendien een uitspraak gedaan dat de kostenvergoeding aan No Cure No Pay bureaus verhoogd moeten worden naar het algemene tarief van € 624. Dit kan gevolgen hebben voor de bijdrage van Brummen aan Tribuut. Dit zal in de loop van 2025 duidelijk worden.

Tribuut heeft inmiddels maatregelen genomen om de kwaliteit van de taxaties verder te verhogen door het huis-aan-huis benaderen van woningeigenaren. Zij konden aangeven of er waardeverlagende elementen waren in hun huis, bijvoorbeeld achterstallig onderhoud en/of een verouderde keuken of badkamer. Het percentage bezwaarmakers voor 2023 was in Brummen 7,5%.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Baten 6.926 6.992 7.199

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Toeristenbelasting

De hoogte van de aanslag toeristenbelasting wordt bepaald door twee factoren. Het aantal overnachtingen door personen die niet in onze gemeente woonachtig zijn en het tarief per overnachting. Op basis van het Bestuursprogramma verhogen we het tarief jaarlijks met de inflatiecorrectie. in 2025 is dat 2,8%. Het nieuwe tarief komt hierdoor uit op € 2.57 per overnachting (2024: € 2,50) voor hotels en vakantieparken. Het tarief voor de overige verblijfsaccommodaties is op maximaal € 1,99 bepaald (2024: € 1,94). De totale opbrengst toeristenbelasting voor 2024 komt uit op een bedrag van afgerond € 1.330.000.

Van dit bedrag voegen we sinds 2023 weer 25% toe aan de bestemmingsreserve Recreatie en Toerisme. Deze reserve zetten we in voor bestaande en nieuwe recreatieve voorzieningen.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Baten 1.004 1.294 1.330

Bedrijven Investeringszone (BIZ)

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Bedrijven Investeringszone (BIZ)

Op basis van de Verordening BI-Zone Eerbeek 2021-2025 heffen we een directe belasting. De huidige verordening loopt t/m 2025. De opbrengst wordt besteed aan activiteiten in de openbare ruimte en op het internet. Hiermee bevorderen we collectieve samenwerking en economische versterking van het centrum van Eerbeek. 
De BIZ-bijdrage bedraagt per onroerende zaak € 575. In de begroting gaan we uit van een totale opbrengst van € 44.000.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Baten 45 44 44

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Afvalstoffenheffing

Bij de afvalstoffenheffing is het beleidsuitgangspunt dat 100% van de toe te rekenen kosten van de afvalverwerking gedekt wordt met de heffing. Dekkingstekorten of -overschotten worden verrekend met de voorziening Afvalstoffenheffing. Deze voorziening betrekken we bij de tariefstelling in de komende jaren en daarmee vangen we een deel van de kostenontwikkelingen de komende jaren op.

Door de overdracht van de belastingheffing naar Tribuut is de wijze van heffing veranderd. Er wordt geen voorlopige aanslag meer opgelegd op basis van het aantal ledigingen van het voorgaande jaar. Deze systematiek is weinig efficiënt en leverde daarmee onnodige kosten op. Het afval wordt ingezameld door Circulus. Het aantal ledigingen per huishouden wordt vervolgens aan Tribuut aangeleverd. Tribuut legt in 2025 een aanslag op voor de vaste bijdrage voor 2025 en een definitieve heffing op basis van het aantal ledigingen in 2024. 

De kostenontwikkeling in het kader van CO2 en milieuheffingen, de (aanloop)kosten van het nieuwe grondstoffenplan en de hogere indexering zijn zorgen er mede voor dat het tarief, rekening houdend met inzet van de voorziening afvalstoffenheffing, structureel gemiddeld met 7,5% stijgt.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Baten 1.835 1.786 1.920

Rioolheffing

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Rioolheffing

Net als bij de afvalstoffenheffing is ook bij de rioolheffing het beleidsuitgangspunt dat 100% van de toe te rekenen kosten worden gedekt met de heffing. Dekkingstekorten of -overschotten verrekenen we met de egalisatievoorziening rioolheffing. De voorziening betrekken we bij de tariefstelling in de komende jaren. Overigens is de voorziening op dit moment leeg. Bij de berekening van de kosten is uitgegaan van de bedragen zoals opgenomen in het Programma Water en riolering inclusief de te nemen klimaatmaatregelen. De geraamde inkomsten zullen in 2025 met 3,5% moeten stijgen.

Op een aantal onderdelen moesten de cijfers ten opzichte van het vastgestelde Programma Water en riolering geactualiseerd worden voor deze begroting. De toegerekende loonkosten zijn aangepast op basis van de nieuwe cao, de stroomkosten zijn nu gebaseerd op het huidige contract en de overige kosten zijn geactualiseerd op basis van de consumentenprijsindexcijfers. 

Vanaf 2025 wordt de rioolheffing niet meer door Vitens, maar door Tribuut geïnd. Dat gaat wel gepaard met een nieuwe tariefopbouw. Het aandeel vastrecht wordt hoger waardoor de gemeente Brummen minder afhankelijk wordt van het waterverbruik voor bepaling van de inkomsten. Wel blijft het adagium 'de vervuiler betaalt' gehandhaafd.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Baten 2.604 3.487 3.643

Kostendekkendheid

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Kostendekkendheid

Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing geven we hieronder de kostendekkendheid aan.
Onder kostendekkendheid vallen meer kosten dan alleen de kosten van de riolering en afval zelf. Ook kosten van overhead, kwijtschelding, openbare reiniging, rente, btw en eventuele dividendopbrengsten worden doorberekend.

Bedragen x 1.000
Berekening van de kostendekkendheid van een heffing Afvalstoffenheffing Rioolheffing
Kosten product € 1.846 € 2.034
Toevoeging aan voorziening € 294
Netto kosten taakveld (7.3/7.2) € 1.846 € 2.328
Toe te rekenen kosten:
Overhead op organisatiekosten € 70 € 324
Kosten kwijtschelding € 65 € 75
Kosten openbare reiniging/straatvegen (taakveld 2.1) € 117 € 176
Aandeel rente over investeringen (taakveld 0.5) € 386
BTW € 346 € 376
Totale kosten € 2.444 € 3.665
Opbrengst heffing € 1.920 € 3.643
Opbrengst product, excl. heffingen € 156 € 22
Onttrekking aan voorziening € 368
Netto opbrengsten taakveld (7.3/7.2) € 2.444 € 3.665
Inzet reserve (taakveld 0.10)
Opbrengst dividend (taakveld 0.5)
Totale opbrengsten € 2.444 € 3.665
Dekkingspercentage 100% 100%

Leges

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Leges

De opbrengst van de leges wordt jaarlijks verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2025 een percentage van 2,8%. 

In de nieuwe legesverordening is rekening gehouden met de Omgevingswet. De tariefstijging bedraagt eveneens 2,8%, uitgezonderd de tarieven die het rijk vaststelt.

Bedragen x €1.000
Opbrengst leges Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Balieverkopen 608.0 201 341 319
Naturalisaties 608.1 18 12 18
Burgerlijke stand 608.3 79 59 64
Overige vergunningen 650.6 3 14 14
Bouwvergunningen en controle 612.0 770 450 671

Begraafrechten

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Begraafrechten

De graf- en begraafrechten zijn in 2020 verhoogd om de exploitatie van de begraafplaatsen naar verwachting per 2029 kostendekkend te krijgen. De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd om prijsontwikkelingen in de markt te kunnen volgen. In 2025 is dit met 2,8%.

Bedragen x €1.000
Opbrengst Leges Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijz. Begroting 2025 Progr.begr. 2025-2028
Baten 95 119 124

Het kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - Het kwijtscheldingsbeleid

Met ingang van 2024 verlenen wij geen kwijtscheldingen meer via het minimabeleid, maar hebben wij kwijtscheldingsbeleid ontwikkeld dat in lijn ligt met andere gemeenten binnen het werkgebied van Tribuut. Voor mensen die tussen de wal en het schip dreigen te raken geldt een overgangsregeling, die nog twee jaar doorloopt. Wij proberen daarbij wel binnen de wettelijke grenzen zoveel mogelijk rekening te houden met de situatie van mensen met een laag inkomen.

De lokale lastendruk

Terug naar navigatie - A. Lokale heffingen - De lokale lastendruk

In deze paragraaf beschrijven we de beleidslijnen die van belang zijn voor de gemeentelijke belastingen en heffingen. De wijzigingen van de belastingverordeningen worden in de jaarlijkse, afzonderlijke, raadsvoorstellen vastgesteld.
Vanaf 1 januari 2023 heeft Brummen de heffing en inning van gemeentelijke belastingen uitbesteed aan Tribuut. Voor de meeste inwoners heeft dat geen directe gevolgen. Het is en blijft de gemeenteraad die de diverse belastingverordeningen vaststelt.
De begroting 2025 gaat uit van inflatiecorrectie bij de belastingtarieven. Dit percentage komt voor 2025 uit op 2,8%. 

Hoe verhoudt de lokale lastendruk zich ten opzichte van de omliggende gemeenten? Hiervoor vergelijken wij de cijfers van de Atlas van de Lokale Lasten 2024 van de COELO. De berekeningswijze van deze cijfers wijkt wel af van die van de gemeente zelf.

Bron: Atlas van de Lokale Lasten 2024 - COELO

Gemeente Woonlasten eigenaar/bewoner meerpersoonshuishouden Woonlasten huurder meerpersoonshuishouden
Apeldoorn € 979 € 412
Bronckhorst € 1.027 € 586
Brummen € 1.221 € 616
Doesburg € 1.060 € 614
Rheden € 953 € 405
Voorst € 1.009 € 446
Zutphen € 895 € 313
Onderdeel 2023 2024 2025
Rioolheffing (huish 4 pers, waterverbruik 150 m3) € 377 € 471 € 488
OZB-aanslag eigenaren gedeelte € 393 € 410 € 421
Afvalstoffenheffing (140 l container 8x groenafval/7x restafval) € 174 € 182 € 196
Totale aanslag € 944 € 1.063 € 1.104
Procentuele ontwikkeling t.o.v. het voorgaande jaar 4,3% 12,6% 3,9%