4b. We voeren het besluit uit om gemeentelijke gebouwen te verduurzamen en versneld van het aardgas af te brengen.
Stand van zaken
De uitvoering is nog gaande.
Bij de brandweerkazerne in Brummen is een gewijzigd verzoek van de VNOG binnengekomen. Hierdoor is een gevelwijziging noodzakelijk. Hiervoor is een vergunning aangevraagd, welstand is inmiddels akkoord. De gevelwijziging kost extra geld en dit moet worden uitgewerkt naar een voorstel/aanvraag. Dit proces kan leiden tot vertraging voor het aanbrengen van de vloerverwarming in combinatie met de warmtepomp. Dit kan pas na de gevelwijziging plaats vinden. Hiervoor is inmiddels een omgevingsvergunning voor aangevraagd. Oplevering van het werk wordt voorzien in het tweede kwartaal van 2025.
Bij het zwembad is er gekozen voor een gewijzigde aanpak. In plaats van heatpipes passen we nu een accuopslag toe. Dit geeft net als heatpipes een financieel voordeel in de exploitatie vanwege een stabielere afname van stroom op de dynamische energiemarkt . Een accuopslag heeft als extra voordeel dat het helpt om met het energieverbruik binnen het gecontracteerde vermogen te blijven. De accu is inmiddels geplaatst en in het tweede kwartaal van 2025 gaan we de werking hiervan evalueren. Aan de hand van de uitkomst van deze evaluatie volgt een uitvoeringsplan voor de resterende middelen (nog een accu, extra zonnepanelen en/of heatpipes). Dit om een zo voordelig en efficiënt mogelijk pakket van maatregelen te realiseren.
De verwarming bij de villa heeft ook vertraging opgelopen vanwege installatietechnische wijzigingen. In plaats van meerdere kleine units komt er één grotere buitenunit om een energetisch voordeel te realiseren. Deze constructie geeft een betere sturing op afname van warmte op de verschillende plekken in het gebouw. Oplevering wordt voorzien in het tweede kwartaal 2025.
Financieel blijven we grotendeels binnen de begroting van het project. Bij de Brandweer Eerbeek is er echter sprake van een verhoging van het budget wegens onvoorziene werkzaamheden in combinatie met een hogere inschrijving aanbesteding dan eerder voorzien. Bij het gemeentehuis zijn we nog in afwachting van de offerte voor het vervangen van de gasgestookte ketel voor een warmtepomp. Voor het laden van de elektrische auto’s bij het gemeentehuis is gekozen om alle 24 laadpalen ineens te realiseren. In het initiële plan zou dit gefaseerd gaan. Dit vergt een extra investering ineens. De verwachting is echter wel dat de extra inkomsten op deze laadpalen i.c.m. het direct kunnen gebruiken van de zonnestroom de extra exploitatiekosten van de investering zullen afdekken. Dit alles zorgt voor een overschrijding van het totale budget van ongeveer 2 tot 3%.