-
Blz. 1
2e Bestuursrapportage 2025
-
Blz. 2
Tweede Bestuursrapportage 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Aanbieding van de 2e Bestuursrapportage 2025
-
Blz. 5
Aan de leden van de Gemeenteraad,
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Financiële Hoofdlijnen
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Financiële hoofdlijnen 2e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 10
Toelichting financiële hoofdlijnen 2025
-
Blz. 11
Vaststelling
-
Blz. 12
Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 13
Introductie
-
Blz. 14
Wat mag het kosten?
-
Blz. 15
Focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 16
Portefeuillehouders
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 18
1. Ook in de toekomst onze gemeentelijke taken goed uit kunnen voeren, beter in positie komen bij opgaven die we hebben en een beter beeld krijgen van de toekomstige uitdagingen van onze gemeente.
-
Blz. 19
1a. Afronden van de Bestuurskracht opdracht die dateert uit 2021.
-
Blz. 20
1b. Opleveren rapport ‘welk toekomstscenario het best richting geeft aan de ontwikkeling van het bestuur en de organisatie op langere termijn, zodat minimaal het huidige dienstverlening- en voorzieningenniveau voor onze inwoners wordt gewaarborgd’
-
Blz. 21
Het financieel verloop van het focusgebied Bestuurskracht
-
Blz. 22
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 23
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 24
Basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 25
Portefeuillehouders
-
Blz. 26
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 27
1. We willen gemeentelijke activiteiten beter op elkaar afstemmen. Dan versterken ze elkaar.
-
Blz. 28
1a. Investeren in de kwaliteit van de informatievoorziening.
-
Blz. 29
1b. Bevorderen van meer samenwerking tussen de gemeentelijke procesteams (integrale werkwijze).
-
Blz. 30
2. Een toegankelijk en zichtbaar gemeentebestuur
-
Blz. 31
2a. Het gemeentebestuur geeft actief invulling aan het contact met de samenleving (o.a. door werkbezoeken, bijeenkomsten in nabijheid van doelgroep, wijkhouderschap, activiteiten zoals Gasten van de Raad, Politiek Actief en de raadsontmoeting).
-
Blz. 32
2b. Het uitvoeringsplan gebiedsgericht werken en de kaders voor participatie in de praktijk brengen. Bij communicatie meer accent leggen op de maatschappelijke impact van gemeentelijke activiteiten.
-
Blz. 33
Het financieel verloop van de basistaken Bestuur en Dienstverlening
-
Blz. 34
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 35
Basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 36
Portefeuillehouders
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
1. Een veilige gemeente blijven.
-
Blz. 39
1. De samenwerking met zorg- en veiligheidspartners versterken (AVE-methode).
-
Blz. 40
2. Invulling geven aan het in 2024 vastgestelde VTH-beleid.
-
Blz. 41
Het financieel verloop van de basistaken Veiligheid, Toezicht en Handhaving
-
Blz. 42
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 43
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 44
Programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 45
Introductie
-
Blz. 46
Wat mag het kosten?
-
Blz. 47
Focusgebied Klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 48
Portefeuillehouder
-
Blz. 49
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 50
1. Verduurzamen van de gebouwde omgeving.
-
Blz. 51
1. We bevorderen reductie van CO2 uitstoot door energiebesparing (isolatieprogramma), duurzame huizenbouw en gebiedsontwikkeling en een groener toekomstbestendig energiesysteem; en door voor te sorteren op een aardgasvrije toekomst (warmteprogramma).
-
Blz. 52
Het financieel verloop van het focusgebied Klimaat en duurzaamheid
-
Blz. 53
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 54
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 55
Focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
-
Blz. 56
Portefeuillehouder
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
1. Zichtbare verbeteringen in de aantrekkelijkheid in en om het centrum, in balans met het vestigingsklimaat voor de papierindustrie.
-
Blz. 59
1. We werken aan de ontwikkeling van het Burgersterrein en het Kerstenterrein, richten het Stationsplein opnieuw in en sluiten met de gemeentelijke infrastructuur aan op het provinciale inpassingsplan.
-
Blz. 60
Het financieel verloop van het focusgebied Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030
-
Blz. 61
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 62
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 63
Focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 64
Portefeuillehouder
-
Blz. 65
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 66
1. Een aantrekkelijk centrum voor inwoners, toeristen en ondernemers.
-
Blz. 67
1. We voeren het Plan van Aanpak voor het Centrum van Brummen uit, waarin maatregelen en plannen zijn opgenomen voor het behouden en versterken van het centrum van Brummen.
-
Blz. 68
Het financieel verloop van het focusgebied Centrum Brummen
-
Blz. 69
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 70
Focusgebied Wonen
-
Blz. 71
Portefeuillehouders
-
Blz. 72
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 73
1. Mogelijkheden creëren voor onze inwoners om binnen de gemeente te blijven wonen.
-
Blz. 74
1. Conform de Routekaart Woningbouw tot 2030 1.250 woningen toevoegen aan ons woningbestand. In de Routekaart Woningbouw staan alle stappen beschreven, hier conformeren wij ons aan.
-
Blz. 75
Het financieel verloop van het focusgebied Wonen
-
Blz. 76
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 77
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 78
Basistaken Fysieke leefomgeving
-
Blz. 79
Portefeuillehouders
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
1. Een goed onderhouden, bereikbare en klimaatbestendige openbare ruimte.
-
Blz. 82
1. We geven uitvoering aan de vastgestelde Programma's Groen, Water en Riolering en Mobiliteit 2050. Op basis van uitvoeringsprogramma's worden projecten gerealiseerd of verder uitgewerkt tot concrete plannen.
-
Blz. 83
2. Een infrastructuur die bijdraagt aan doelstellingen op het gebied van veiligheid, klimaatbeleid en gezondheid.
-
Blz. 84
2. We gaan wegen herinrichten en projecten uit het (in 2024 opgestelde) uitvoeringsprogramma Mobiliteit uitvoeren.
-
Blz. 85
3. Verhogen van het aantal overnachtingen, stimuleren van werkgelegenheid, verhogen van de gemiddelde bestedingen in de toeristische sector door aanbodontwikkeling en verbinden van toerisme om een bijdrage te leveren aan lokale opgaven.
-
Blz. 86
3a. We maken een uitnodigingskader voor toeristische initiatieven als programma onder de omgevingsvisie.
-
Blz. 87
3b. We dienen met ons Masterplan een aanvraag in voor een bijdrage uit de Regiodeal Veluwe voor ontwikkeling van het TOP en planvorming van het PAK Huis / PAK Museum.
-
Blz. 88
4. Organiserend vermogen toevoegen om in- en extern economische zaken beter voor het voetlicht te brengen en koppelkansen met ondernemers beter te benutten.
-
Blz. 89
4a. Met de versterkte capaciteit werken we aan een economisch beleidsstuk dat als leidraad gaat dienen voor uitvoering.
-
Blz. 90
4b. We versterken het faciliterend vermogen voor ondernemers met de toegevoegde formatie op het beleidsveld economische zaken.
-
Blz. 91
Het financieel verloop van de basistaken Fysieke leefomgeving
-
Blz. 92
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 93
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 94
Financiële ontwikkelingen - Onttrekkingen
-
Blz. 95
Programma 3 Sociale leefomgeving
-
Blz. 96
Introductie
-
Blz. 97
Wat mag het kosten?
-
Blz. 98
Focusgebied Sociaal domein
-
Blz. 99
Portefeuillehouders
-
Blz. 100
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 101
1. Ingaande medio 2026 is (lichte) ambulante jeugdhulp en opvoed- en opgroeiondersteuning beschikbaar als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening
-
Blz. 102
1. Op basis van een in 2024 ontwikkeld plan van aanpak werken we aan de implementatie zodat medio 2026 de ondersteuning als (groepsgerichte) vrij toegankelijke voorziening voor inwoners laagdrempelig en dichtbij beschikbaar is.
-
Blz. 103
2. Er is in 2025 een robuuste regionale samenwerkingsvorm (gemeenschappelijke regeling) voor de inkoop van jeugdhulp in het kader van de jeugdwet gerealiseerd
-
Blz. 104
2. In 2025 gaan we over tot de vorming en inrichting van een gemeenschappelijke regeling die op 1 januari 2026 in werking treedt.
-
Blz. 105
3. We werken toe naar het gaan voldoen aan de kenmerken sociaal wijkteam overeenkomstig het convenant ‘stevige lokale teams’ zoals beschreven in de Hervormingsagenda Jeugd
-
Blz. 106
3. We ontwikkelen een plan van aanpak om stapsgewijs te gaan voldoen aan alle kenmerken sociaal wijkteam zoals die zijn bepaald in het convenant ‘stevige lokale teams’
-
Blz. 107
4. Armoede wordt integraal en in gezamenlijkheid door onder andere maatschappelijke partners, kerken, inwonersinitiatieven, lokale ondernemers en de gemeente bestreden
-
Blz. 108
4. We starten in 2025 met de implementatie van het integraal armoedebeleid. Samen met vele maatschappelijke partners, kerken, inwonersinitiatieven en lokale ondernemers werken we aan de uitvoering
-
Blz. 109
5. Binnen de uitvoering van de Participatiewet staat de mens centraal, werken we vanuit vertrouwen en vanuit de bedoeling
-
Blz. 110
5. We herijken bestaande uitvoeringsregels op basis van de wijzigingen die het Rijk met het wetsvoorstel “Participatiewet in Balans” wenst door te voeren en investeren in scholing van de uitvoering Participatiewet
-
Blz. 111
6. Nieuwkomers zijn welkom, spreken de Nederlandse taal, zijn ingeburgerd, doen mee, zijn zelfredzaam en werken naar vermogen
-
Blz. 112
6. We ontwikkelen een plan van aanpak om nieuwkomers te gaan laten inburgeren in de gemeente Brummen, zich tot zelfredzame inwoners te ontwikkelen en naar vermogen te gaan werken waardoor men in het eigen levensonderhoud kan voorzien.
-
Blz. 113
7. De transitie ‘van beschermd wonen naar een beschermd thuis’ komt tot stand door zowel regionaal als lokaal een passend ondersteuningsaanbod beschikbaar te hebben waardoor de doelgroep vaker thuis of in de eigen woonplaats kan blijven wonen
-
Blz. 114
7. We geven invulling aan de nieuwe regionale raamovereenkomst inkoop met 10 aanbieders waarmee we als gemeenten een strategisch partnerschap aangaan. Lokaal geven we uitvoering aan het Jaarwerkplan Beschermd Thuis 2025
-
Blz. 115
8. Het Geheugensteunpunt in de gemeente Brummen biedt voor inwoners met (beginnende) dementie en hun mantelzorgers een breed laagdrempelig en vrij toegankelijk ondersteuningsaanbod dat is afgestemd op de vraag en behoefte
-
Blz. 116
8. Op basis van de visie op de sociale basis zal een integraal uitvoeringsplan worden ontwikkeld. Hierin wordt het geheugensteunpunt meegenomen zodat zij inwoners met (beginnende) dementie en mantelzorgers goed kunnen blijven ondersteunen.
-
Blz. 117
Het financieel verloop van het focusgebied sociaal domein
-
Blz. 118
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 119
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 120
Financiële ontwikkelingen - Onttrekkingen
-
Blz. 121
Basistaken Vitale Samenleving
-
Blz. 122
Portefeuillehouders
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 124
1. In de gemeente Brummen streven we samen met de schoolbesturen naar inclusiever onderwijs
-
Blz. 125
1. We gaan met het onderwijs en de samenwerkingsverbanden in gesprek over de beweging naar inclusiever onderwijs
-
Blz. 126
2. De doelen van de drie speerpunten in de visie sport en Bewegen en de uitvoeringsagenda worden fasegewijs in de komende 4 jaar gerealiseerd.
-
Blz. 127
2. We voeren de uitvoeringsagenda uit waarbij het belangrijk is om de samenwerking tussen SWB en Sportkompas te verbeteren en te versterken. En de zichtbaarheid van de gemeente te vergroten.
-
Blz. 128
3. We realiseren de uitvoering van de uitgangspunten zoals die opgenomen zijn in de Cultuurvisie 2024 – 2034 “Cultuur verbindt ons allemaal”
-
Blz. 129
3. We voeren de vierjarige uitvoeringsagenda cultuur samen met de betrokken maatschappelijke partners in 2025 uit
-
Blz. 130
4. In de gemeente Brummen zijn we een inclusieve samenleving met elkaar.
-
Blz. 131
4. We ontwikkelen samen met ervaringsdeskundigen, inwoners, belangenbehartigers, maatschappelijke partners, maatschappelijk middenveld en de MAR een brede lokale Inclusie Agenda en geven samen met elkaar uitvoering aan de lokale Inclusie Agenda
-
Blz. 132
Het financieel verloop van de basistaken vitale samenleving
-
Blz. 133
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 134
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 135
Financiële ontwikkelingen - Onttrekkingen
-
Blz. 136
Programma 4 Financiën
-
Blz. 137
Introductie
-
Blz. 138
Wat mag het kosten?
-
Blz. 139
Basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 140
Portefeuillehouders
-
Blz. 141
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 142
1. Het realiseren van de speerpunten uit de I-visie (toegankelijke en eigentijdse dienstverlening, datagedreven organisatie, voldoen aan informatiewetgeving, efficiënte organisatie).
-
Blz. 143
1a. We brengen de informatiehuishouding op orde door helderheid en structuur aan te brengen in informatiestromen, -processen en -systemen en we trainen medewerkers in goed informatiebeheer.
-
Blz. 144
1b. We zetten concrete stappen om de informatiebeveiliging en privacybeleid te professionaliseren, in lijn met BIO, NIS II en AVG.
-
Blz. 145
Het financieel verloop van de basistaken Bedrijfsvoering en financiën
-
Blz. 146
Financiële ontwikkelingen - Lasten
-
Blz. 147
Financiële ontwikkelingen - Baten
-
Blz. 148
Financiële ontwikkelingen - Onttrekkingen
-
Blz. 149
Bijlagen
-
Blz. 150
1. Investeringen
-
Blz. 151
Investeringen
-
Blz. 152
1. Toelichting Investeringen
-
Blz. 153
2. Reserves en voorzieningen
-
Blz. 154
Toevoeging en onttrekking aan reserves
-
Blz. 155
Toevoeging en onttrekking aan voorzieningen
-
Blz. 156
3. Subsidieplafonds
-
Blz. 157
4. Begrotingswijziging
-
Blz. 158
Begrotingswijziging 2e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 159
5. Voortgang KPI's
-
Blz. 160
Voortgang KPI's
-
Blz. 161
Programma 1 Bestuur en Veiligheid
-
Blz. 162
Programma 2 Fysieke leefomgeving
-
Blz. 163
Programma 3 Sociale leefomgeving
-
Blz. 164
Programma 4 Financiën
-
Blz. 165
6. Grondexploitaties
-
Blz. 166
Meerjaren Prognose Grondexploitaties 2025 (MPG)
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap