In dit hoofdstuk presenteren we de financiële hoofdlijnen van deze perspectiefnota.
Financiële Hoofdlijnen
Financieel meerjarenperspectief 2026-2029
Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Financieel meerjarenperspectief 2026-2029Onderstaande tabellen geven het saldo en het structurele saldo weer. De beginstand is de programmabegroting 2025-2028 zoals die in november 2024 is vastgesteld. Er zijn in de tussentijd een tweetal besluiten genomen door uw raad die structurele doorwerking hebben. Deze zijn hieronder apart inzichtelijk gemaakt. Daarnaast wordt er een onderscheid gemaakt tussen wijzigingen met een externe oorzaak (autonome ontwikkelingen) en de activering van bestaand beleid.
De eerste tabel geeft het pure saldo weer. Dit zijn zowel de structurele als de incidentele inkomsten en uitgaven. In de tweede tabel zijn alleen de structurele inkomsten en uitgaven weergegeven. De provincie is, als toezichthouder, met name geïnteresseerd in het structurele perspectief.
| (bedragen in de tabellen * € 1.000,-) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
| Beginstand Begroting 2025-2028 | -187 | 62 | 25 | 25 |
| Bestuursbesluit | -75 | -45 | -45 | -45 |
| Autonome ontwikkelingen | 854 | 854 | -363 | 162 |
| Activering bestaand beleid | -391 | -216 | -36 | -60 |
| Reserves | 143 | 142 | 42 | 41 |
| Stand Perspectiefnota 2026-2029 | 344 | 797 | -377 | 123 |
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Structureel meerjarenperspectief 2025-2028 | -250 | 284 | 183 | 183 |
| Bestuursbesluit | -75 | -45 | -45 | -45 |
| Autonome ontwikkelingen | 854 | 937 | -363 | 162 |
| Activering bestaand beleid | -130 | -60 | -30 | -60 |
| Reserves | 43 | 42 | 42 | 41 |
| Structureel saldo Perspectiefnota 2026-2029 | 442 | 1.158 | -212 | 281 |
Toelichting financieel meerjarenperspectief 2026-2029
Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Toelichting financieel meerjarenperspectief 2026-2029De raad heeft twee besluiten genomen die meerjarig effect hebben. Het gaat om het jaarplan van de griffie (17 april 2025) en het naar voren halen het krediet voor vervanging I&A van 2026 naar 2025 (20 februari 2025). Deze zijn financieel verwerkt in de perspectiefnota.
De voornaamste autonome ontwikkelingen zijn hogere kosten voor de uitvoering van de Wmo en voor jeugdhulp. Dit wordt veroorzaakt door een toename in zorgvraag en een verhoging van de tarieven op basis van kostprijsonderzoeken. Daarnaast is er een toename van de kosten van ICT door een toename van het aantal en de prijzen van licenties.
Er zijn ook een aantal autonome voordelen. Vanuit de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk worden extra inkomsten verwacht. Daarnaast zijn de structurele middelen uit de september- en decembercirculaire verwerkt en val de bijdrage voor de uitvoering van de Participatiewet hoger uit.
Op een aantal beleidsterreinen is er in deze perspectiefnota sprake van activering of intensivering van bestaand beleid. Het gaat bijvoorbeeld om het beschikbaar stellen van een werkbudget voor de implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd, het versterken van de bibliotheken of het doorzetten van een budget voor de projecten van gebiedsgericht werken.
Voor een aantal ontwikkelingen worden middelen onttrokken aan de verschillende reserves.
Per saldo betekenen deze ontwikkelingen een voordelig saldo in alle jaren, behalve 2028. Zowel in het totaal van de baten en lasten als in het structurele perspectief. Ondanks de extra toegezegde middelen in de Voorjaarsnota, blijft het meerjarenbeeld in de latere jaren onzeker. Pas in 2027 zal de deskundigencommissie een nieuw advies uitbrengen rondom de bekostiging van jeugdzorg.
Financiële ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Financiële ontwikkelingenIn de volgende tabel staan de verschillende ontwikkelingen gespecificeerd. Dit is een uitsplitsing van de eerste tabel hierboven.
Per ontwikkeling is aangegeven welk programma het betreft en of een ontwikkeling structureel (S), dan wel incidenteel (I) is. De individuele ontwikkelingen zijn nader toegelicht in de programma's.
| Prog. | S/I | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bestuursbesluiten | ||||||
| 1 | Jaarplan griffie 2025 | S | -45 | -45 | -45 | -45 |
| 4 | Investering Nutanix | S | -30 | |||
| Totaal Bestuursbesluiten | -75 | -45 | -45 | -45 | ||
| Prog. | S/I | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Autonome ontwikkelingen | ||||||
| 1 | VNOG, verhoging structurele bijdrage | S | -49 | -49 | -49 | -49 |
| 1 | ODVeluwe bijdrage | S | -15 | -13 | -14 | -38 |
| 1 | Verhoging vergoeding raadsleden 2024 | S | -40 | -40 | -40 | -40 |
| 1 | Regio Stedendriehoek, bijdrage | S | 12 | 12 | 13 | 5 |
| 2 | Kinderboerderijen 't Goor en Kiboe | S | -5 | -5 | -5 | -5 |
| 2 | Burg. Dekkerplein - kapitaallasten | S | -15 | -14 | -14 | -14 |
| 2 | Investeringskrediet Rehabilitatie wegen | S | -100 | |||
| 2 | Areaaluitbreiding Lombok - openbaar groen | S | -48 | -49 | -51 | -52 |
| 2 | Areaaluitbreiding Lombok - recreatieterreinen | S | -6 | -6 | -6 | -6 |
| 2 | Verlaging budget externe deskundigen | S | 10 | 10 | 10 | 10 |
| 3 | Versterking uitvoering TvE (POK) | I | -83 | |||
| 3 | Investering De Ontdekking - kapitaallasten | S | -28 | -28 | -28 | -27 |
| 3 | WMO, uitstel inkomensafh. bijdrage HH | S | -107 | |||
| 3 | Werkfit | S | -65 | -65 | -65 | -65 |
| 3 | IOAW, BZ, BBZ | S | 76 | 76 | 76 | 76 |
| 3 | Jeugdbescherming | S | -75 | -75 | -75 | -75 |
| 3 | Jeugdhulp PGB | S | 25 | 25 | 25 | 25 |
| 3 | Jeugdzorg maatwerk GGZ | S | -559 | -559 | -559 | -559 |
| 3 | Jeugdhulp crisis LTA GGZ | S | -50 | -50 | -50 | -50 |
| 3 | Jeugdhulp begeleiding | S | -425 | -425 | -425 | -425 |
| 3 | Jeugdhulp behandeling | S | -490 | -490 | -490 | -490 |
| 3 | Jeugdhulp gesloten plaatsing | S | 105 | 105 | 105 | 105 |
| 3 | Jeugdhulp pleegzorg | S | -40 | -40 | -40 | -40 |
| 3 | Jeugdhulp gezinsgericht | S | -350 | -350 | -350 | -350 |
| 3 | Jeugdhulp innovatie en transformatie | S | -46 | -46 | -46 | -46 |
| 3 | Kinderopvang sociaal-medische indicatie | S | 10 | 10 | 10 | 10 |
| 3 | WMO maatw. indiv vervoer ZIN hulpmiddelen | S | -100 | -100 | -100 | -100 |
| 3 | WMO individuele begeleiding | S | -500 | -500 | -500 | -500 |
| 3 | WMO begeleiding groep | S | 50 | 50 | 50 | 50 |
| 3 | PlusOV WMO | S | -26 | -27 | -28 | -28 |
| 3 | PlusOV Jeugd | S | -8 | -9 | -9 | -9 |
| 3 | WMO overige kosten | S | 20 | 20 | 20 | 20 |
| 3 | SPUK Sportstimulering | S | 36 | 36 | 36 | 36 |
| 3 | Lagere opbrengsten binnensport | S | -9 | -9 | -9 | |
| 3 | Kosten buitensport | S | -7 | -33 | -4 | -4 |
| 3 | Verhuur welzijnsaccommodaties | S | 30 | 31 | 31 | 35 |
| 3 | Rijksbijdrage Participatiewet | S | 637 | 637 | 637 | 637 |
| 3 | Jeugd en jongerenwerk | S | -2 | -4 | -5 | -7 |
| 3 | Publieke gezondheid budget | S | -3 | -3 | -3 | -3 |
| 3 | Verian | S | -35 | -36 | -37 | -38 |
| 3 | Geheugensteunpunt | S | -58 | -60 | -61 | -63 |
| 3 | Bijdrage Sportkompas | S | PM | PM | PM | PM |
| 4 | September- en Decembercirculaire 2024 | S | 940 | 975 | 1.052 | 2.932 |
| 4 | Stelpost Voorjaarsnota 2025 | S | 2.323 | 2.295 | 904 | 1.001 |
| 4 | Kosten WW | S | -50 | -50 | -50 | -50 |
| 4 | Bijstelling OZB / Toeristenbelasting | S | 16 | 15 | 7 | 278 |
| 4 | Licenties en onderhoud ICT | S | -230 | -230 | -230 | -230 |
| 4 | Lagere kosten facilitair | S | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 4 | Indexatie salarislasten | S | -900 | |||
| 4 | Indexatie goederen en diensten | S | -700 | |||
| Totaal Autonome ontwikkelingen | 854 | 854 | -363 | 162 | ||
| Prog. | S/I | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Activering bestaand beleid | ||||||
| 1 | Projecten Gebiedsgericht Werken | I | -30 | |||
| 2 | Uitbaggeren vijver 't Goor | I | -75 | |||
| 3 | Woonbegeleiding statushouders SWB | S | -20 | -20 | -20 | -20 |
| 3 | Werkbudget Hervormingsagenda Jeugd | I | -100 | -100 | ||
| 3 | Versterking bibliotheek | S | -100 | |||
| 3 | Inclusiebeleid | I | -6 | -6 | -6 | |
| 4 | Medewerkerstevredenheidsonderzoek | S | -30 | -30 | ||
| 4 | Datagedreven werken - licenties | S | -25 | -25 | -25 | -25 |
| 4 | Datagedreven werken - implementatie | I | -50 | -50 | ||
| 4 | Vrijval structureel budget concerncontrol | S | 15 | 15 | 15 | 15 |
| Totaal Activering bestaand beleid | -391 | -216 | -36 | -60 | ||
| Prog. | S/I | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Reserves | ||||||
| 2 | Burg. Dekkerplein - reserve Brummen | S | 15 | 14 | 14 | 14 |
| 3 | Werkbudget Hervormingsagenda Jeugd - reserve | I | 100 | 100 | ||
| 3 | Investering De Ontdekking - reserve | S | 28 | 28 | 28 | 27 |
| Totaal Reserves | 143 | 142 | 42 | 41 |
Vaststelling
Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - VaststellingAldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 juni 2025.
De gemeenteraad van Brummen,
M.E.A. Knook G.J.M. van Rumund
griffier voorzitter