Dit programma gaat over de volgende basistaak:
- Bedrijfsvoering en financiën
Dit programma gaat over de volgende basistaak:
| Programma 4 Bedrijfsvoering en Financiën | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
|---|---|---|---|---|
| Scenario 1: Scherper ramen | 46 | 46 | 46 | 46 |
| Autonome ontwikkelingen | -57 | -102 | -83 | -79 |
| Nieuw beleid | -416 | -206 | -194 | -184 |
| Reserves | - | - | - | - |
| Totaal programma 4 | -427 | -262 | -231 | -217 |
| Algemene dekkingsmiddelen / concernposten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
| Scenario 1: Scherper ramen | 1.063 | 1.089 | 1.131 | 425 |
| Autonome ontwikkelingen | 322 | 789 | 1.504 | 1.313 |
| Nieuw beleid | - | - | - | - |
| Reserves | - | - | - | - |
| Totaal AD / Concern | 1.385 | 1.878 | 2.635 | 1.738 |
G.J.M. van Rumund
S. van de Graaf
In heel Nederland staan de gemeentelijke financiën onder druk. Wereldwijde ontwikkelingen zoals grondstoffentekorten en de sterk aanwakkerende inflatie maken dat het prijspeil stijgt en de koopkracht afneemt. Op dit moment is naast een tekort aan grondstoffen ook sprake van een tekort aan personeel. De gemeentelijke organisatie heeft hiermee ook te maken en de komende jaren blijft het zaak om weloverwogen keuzes te maken tussen ambities, inkomsten en uitgaven.
De raad heeft de afgelopen jaren de gemeentelijke financiële positie versterkt door bij diverse budgetten de basis op orde te brengen, onrealistische taakstellingen te schrappen, de inkomsten te verhogen en een herstelplan in te richten voor het weerstandsvermogen. Dit met succes, het weerstandsvermogen is op peil. Vanaf 2026 krijgen we te maken met 'ravijnjaren' als gevolg van kortingen op het gemeentefonds, die slechts in beperkte mate worden gedicht. Dat betekent dat niet alle wensen meteen uitgevoerd kunnen worden, dat niet alles tegelijkertijd kan en dat we als gemeentelijke overheid jaarlijks moeten blijven afwegen wat voor onze gemeente de meeste prioriteit heeft.
I-visie
De I-visie schetst de richting voor de ontwikkeling van de informatievoorziening van de gemeente Brummen in de komende jaren. Hierin wordt het belang erkend van proactieve investeringen om de continuïteit en efficiëntie van onze informatievoorziening te waarborgen. Een tijdelijke uitbreiding van het personeelsbestand met 3 fte is bijvoorbeeld noodzakelijk. We willen een stevig fundament leggen voor een slagvaardige, innovatieve en toekomstbestendige gemeente.
De adviseur dienstverlening gaat vooral aan de slag met de procesorganisatie rondom de WOO (Wet Open Overheid). Een projectleider aanbestedingen en IT-migraties is de komende jaren ook tijdelijk nodig. Steeds meer van onze applicaties migreren namelijk naar de cloud en er moeten veel applicaties opnieuw worden aanbesteed. Om geleidelijk te groeien naar een data-gedreven organisatie moeten we de huidige capaciteit vergroten voor het maken van dashboards, het definiëren van datasets en het begeleiden van projecten. Daarom hebben we tijdelijk een extra fte als data-analist nodig.
Flexibiliteit en wendbaarheid zijn cruciaal om in te spelen op onverwachte ontwikkelingen. Dit geldt niet alleen voor de gemeentelijke bedrijfsvoering en dienstverlening, maar ook voor het naleven van wettelijke verplichtingen.
Beveiligingsbeleid/Bio/Nis2
Afgelopen jaren komen er steeds meer beveiligingsincidenten naar voren. Onder andere de hack bij gemeenten Lochem, Asten en Hof van Twente. Bij laatstgenoemde waren de gevolgen groot, meerdere dagen géén dienstverlening, 40 terabyte gestolen data en een kostenpost van ongeveer € 4,5 miljoen.
Om de cyberbeveiliging en weerbaarheid groter te maken heeft de Europese Unie een nieuwe richtlijn vastgesteld: de NIS2 (Network and Information Security directive). De gemeente Brummen krijgt daarmee te maken met een verzwaarde zorgplicht, toezicht en een meldplicht. NIS2 betekent een wettelijke verplichting voor gemeenten om passende en evenredige maatregelen te nemen om cyberbeveiligingsrisico’s te beheersen. Een gevolg van de NIS2 is dat de gemeente cyberincidenten met ‘aanzienlijke gevolgen’ moet melden aan de toezichthouder (RDI) en aan het eigen Computer Security Incident Respons Team (CSIRT). Naar verwachting wordt dat de IBD, de informatiebeveiligingsdienst van de VNG.
Gemeenten hebben nu al een zorgplicht (BIO), een meldplicht (IBD) en toezicht (Eenduidige Normatiek Single Information Audit, ENSIA). Het wordt cruciaal om de cyclus van plannen, uitvoeren, controleren en bijstellen rondom de BIO te verbeteren. Dit kan alleen als er incidentele investeringen worden gedaan op het gebied van informatiebeveiliging. Denk aan acties op het gebied van ketenverantwoordelijkheid, -beveiliging en leveranciersmanagement. Zonder deze investeringen voldoen wij niet aan wetgeving en onze eigen risicoafweging. Realistisch gezien is informatiebeveiliging een toenemende kostenpost door technologische ontwikkelingen en wet- en regelgeving. Het biedt geen ruimte om af te schalen.
Transitie naar het nieuwe werken
De overgang naar het nieuwe werken is een proces dat verschillende aspecten omvat, waaronder de integratie van nieuwe apparatuur zoals laptops en docking stations. Deze nieuwe apparatuur is essentieel om te voldoen aan de veranderende eisen van een moderne werkplek. De huidige werkplek, die al geruime tijd in gebruik is, raakt verouderd en voldoet niet langer aan de behoeften en verwachtingen van medewerkers in het huidige tijdperk van digitalisering en mobiliteit.
Het upgraden van de werkomgeving naar een meer eigentijdse infrastructuur is een noodzakelijke stap om de productiviteit te verhogen, de samenwerking te verbeteren en de flexibiliteit van werknemers te vergroten. Hoewel een deel van de kosten voor deze overgang kan worden gedekt door het bestaande budget voor vervanging van verouderde apparatuur, is het belangrijk om te erkennen dat er extra investeringen nodig zullen zijn om aan alle vereisten te voldoen.
Het zorgen voor een soepele overgang naar het nieuwe werken vereist gespecialiseerde kennis en ervaring. Daarom is het van belang om externe kennis in te schakelen om deze transitie succesvol te maken. Het inschakelen van professionals die bekend zijn met de nieuwste technologische ontwikkelingen en best practices op het gebied van moderne werkmethoden kan helpen om obstakels te overwinnen en een effectieve invoering te garanderen.
| Basistaken Bedrijfsvoering en Financiën | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Proceskosten WOZ | Scenario 1 | 46 | 46 | 46 | 46 |
| Tribuut (gevolgen begroting 2025) | Autonoom | -102 | -182 | -188 | -209 |
| Toerekening kosten Tribuut afval- en rioolheffing | Autonoom | 20 | 30 | 30 | 30 |
| Grotere areaaluitbreiding OZB | Autonoom | 25 | 50 | 75 | 100 |
| Cloudgang applicaties | Autonoom | PM | PM | PM | PM |
| I-visie - structureel | Nieuw beleid | - | - | - | - |
| I-visie - incidenteel | Nieuw beleid | -256 | -206 | -184 | -184 |
| Nieuwe werkplekken (sharepoint) - structureel | Nieuw beleid | - | - | - | - |
| Nieuwe werkplekken (sharepoint) - incidenteel | Nieuw beleid | -125 | |||
| Beveiligingsbeleid (BIO/NIS2) | Nieuw beleid | -35 | -10 | ||
| Onderzoek huisvesting WerkFit, buitendienst | Nieuw beleid | PM | PM | PM | PM |
| Subtotaal | -427 | -262 | -231 | -217 |
| Algemene dekkingsmiddelen / concernposten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Scherper ramen kapitaallasten | Scenario 1 | 425 | 425 | 425 | 425 |
| Scherper ramen personeelslasten | Scenario 1 | 638 | 664 | 706 | - |
| AU - December- en Septembercirculaire | Autonoom | 471 | 399 | 1.030 | 1.030 |
| AU - Afschaffing opschalingskorting | Autonoom | -500 | 500 | 500 | 500 |
| AU - vervallen korting Jeugd | Autonoom | 500 | |||
| Energielasten gemeentelijk vastgoed | Autonoom | -217 | -217 | -217 | -217 |
| Rente | Autonoom | 68 | 107 | 191 | - |
| Subtotaal | 1.385 | 1.878 | 2.635 | 1.738 |
Tribuut begroting 2025 en dekking daarvan
De bijdrage aan Tribuut neemt toe door een aantal oorzaken. Vanwege een toename in het aantal bezwaarschriften heeft Tribuut formatie-uitbreiding nodig. Daarnaast moet Tribuut verhuizen omdat de gemeente Epe de huur heeft opgezegd. Tot slot zijn er een aantal algemene ontwikkelingen (investeringen ICT, inflatie, hogere CAO-lonen) die maken dat de kosten stijgen.
De hogere kosten worden deels opgevangen door hogere toe te rekenen kosten aan de afvalstoffenheffing (€ 10.000), de rioolheffing (€ 20.000), een potentiële besparing op de lasten van Tribuut vanwege minder bezwaren (€ 40.000) en extra autonome inkomsten uit de OZB vanwege de bouw van meer woningen dan geraamd (€ 25.000 in 2025, oplopend naar € 100.000 in 2028).
Cloudgang applicaties, I-visie, Nieuwe werkplekken en Beveiligingsbeleid
Steeds meer leveranciers migreren hun applicaties naar de cloud. Dit betekent dat er extra capaciteit ingezet moet worden om dit soepel te laten verlopen. Ook moeten er veel applicaties opnieuw worden aanbesteed. Omdat het per applicatie sterk verschilt wat de kosten (kunnen) zijn, is op dit moment nog niet in te schatten wat dit financieel zal betekenen.
De structurele kosten die voortvloeien uit de I-visie zullen zoveel mogelijk binnen de bestaande budgetten worden opgevangen. Incidenteel is er budget opgenomen om tijdelijke capaciteit aan te trekken.
De overgang naar het nieuwe werken betekent dat we nieuwe apparatuur, zoals laptops en docking stations, gaan gebruiken. Dit helpt ons om efficiënter te werken. We moeten ook investeren in kennis van experts om deze verandering soepel te laten verlopen. Daarvoor is dit incidentele budget bedoeld.
Onderzoek huisvesting WerkFit Brummen en buitendienst
Het onderzoek naar de huisvesting van WerkFit Brummen en de buitendienst loopt nog. Daarom is dit als PM-post opgenomen.
Gemeentefonds
Als gevolg van de september- en decembercirculaire is er een hogere raming dan in de meicirculaire. Onlangs is besloten om de opschalingskorting te schrappen, maar dit besluit is gepaard gegaan met een vervroegde invoering van de nieuwe normeringssystematiek. Voorheen was de omvang van het gemeentefonds gekoppeld aan de uitgaven van de Rijksoverheid. Met ingang van 2024 wordt dit gebaseerd op een gemiddelde groei van het BBP (Binnenlands bruto product). De inkomsten worden hiermee stabieler, maar wel een stuk lager dan voorheen. Het effect hiervan wordt in 2024 volledig gecompenseerd, in 2025 voor de helft. Daarnaast is besloten om de geplande korting op jeugdzorg te schrappen.
Energielasten gemeentelijk vastgoed
Bij het opstellen van de begroting 2024 zijn de energielasten van gemeentelijk vastgoed per abuis niet volledig opgenomen. Dit wordt hiermee gecorrigeerd.
Rente
Bij het opstellen van de begroting 2024 was de verwachting dat de rente de komende jaren fors ging stijgen. Inmiddels is het rentebeeld bijgesteld en dit leidt tot lagere verwachte rentelasten.