Financiële Hoofdlijnen

Financieel meerjarenperspectief 2025-2028

Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Financieel meerjarenperspectief 2025-2028

Onderstaande tabellen geven het saldo en het structurele saldo weer. De beginstand is de Programmabegroting 2024-2027 zoals die in november 2023 is vastgesteld. Tegelijkertijd is de eerste begrotingswijziging aangenomen. In april heeft de raad ingestemd met het verwerken van scenario 1 van de ombuigingsopties in de Perspectiefnota 2025-2028. Deze is telkens apart gespecificeerd in dit document. Daarnaast wordt er een onderscheid gemaakt tussen wijzigingen met een externe oorzaak (autonome ontwikkelingen) en nieuwe beleidsvoorstellen.

De eerste tabel geeft het pure saldo weer. Dit zijn zowel de structurele als de incidentele inkomsten en uitgaven. In de tweede tabel zijn alleen de structurele inkomsten en uitgaven weergegeven. De provincie is, als toezichthouder, met name geïnteresseerd in het structurele perspectief.

(bedragen * € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028
Beginstand Begroting 2024-2027 515 -2.520 -1.940 -1.940
Eerste begrotingswijziging 39 39 39 39
Scenario 1: Scherper ramen 2.202 2.231 2.275 1.569
Autonome ontwikkelingen -899 19 787 318
Nieuw beleid -534 -29 -340 -330
Reserves 753 247 75 75
Stand Perspectiefnota 2025-2028 2.076 -13 896 -269
(bedragen * € 1.000,-) 2025 2026 2027 2028
Structureel meerjarenperspectief 2024-2027 1.141 -1.916 -1.646 -1.646
Eerste begrotingswijziging 2024 39 39 39 39
Scenario 1: Scherper ramen 2.202 2.231 2.275 1.569
Structurele autonome ontwikkelingen -1.227 191 787 318
Structureel nieuw beleid -192 -192 -146 -146
Structureel saldo Perspectiefnota 2025-2028 1.963 353 1.309 134

Toelichting financieel meerjarenperspectief 2025-2028

Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Toelichting financieel meerjarenperspectief 2025-2028

Het meerjarenperspectief in de Programmabegroting 2024-2027 was weinig florissant voor de gemeente Brummen. Zowel het pure saldo als het structurele meerjarenperspectief lieten in 2026 en 2027 een fors tekort zien. Sinds het vaststellen van de begroting zijn er veel nieuwe ontwikkelingen geweest.

De afgelopen maanden is gewerkt aan de ombuigingsopties. Dit heeft geresulteerd in de verwerking van scenario 1 in deze Perspectiefnota. Per saldo levert dit een voordeel op van ongeveer € 2,2 miljoen. In de oude meerjarenraming was in 2028 nog geen rekening gehouden met indexatie van de loonsom. Deze  stijging wordt opgevangen door het scherper ramen in scenario 1. Per saldo is het voordeel in dit jaar dus lager.

Er zijn ook een aantal grote autonome ontwikkelingen. De gemeenschappelijke regelingen (VNOG, ODVeluwe, GGD, PlusOV en Tribuut) hebben hun begrotingen opgesteld. Dit betekent dat in diverse programma's een nadeel verwacht wordt.

Daarnaast leiden kostprijsonderzoeken bij Wmo en Jeugdzorg ook tot mogelijke kostenstijgingen. Het onderzoek naar de reële kostprijs voor de Wmo is al ver gevorderd. De kosten nemen daardoor toe. Bij jeugdzorg zijn vergelijkbare risico's.

Vanwege een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden vallen de kosten voor de Participatiewet hoger uit. Door de financieringssystematiek van het Rijk (gebundelde uitkering, of BUIG) duurt het twee jaar voordat de gemeente wordt gecompenseerd voor die toename. Om het tijdelijke tekort te dekken wordt voorgesteld een onttrekking te doen uit de reserve opvang ontheemden. Zodra het aantal uitkeringsgerechtigden weer afneemt, kunnen de overschotten worden ingezet om de reserve weer aan te vullen.

De algemene uitkering valt als gevolg van de september- en decembercirculaire hoger uit. Daarnaast is besloten om de opschalingskorting af te schaffen. Hoewel dit een voordeel oplevert, resteert er nog steeds een forse korting op het gemeentefonds. Bovendien heeft het Rijk besloten om de nieuwe normeringssystematiek op basis van het Binnenlands Bruto Product (BBP) met twee jaar te vervroegen. Voor 2024 wordt het resulterende tekort volledig gecompenseerd, voor 2025 slechts voor de helft.

In deze Perspectiefnota zijn ook een aantal posten als pro memorie (PM) opgenomen. Dit betekent dat al wel duidelijk is dat er een ontwikkeling zal zijn, maar dat nog niet valt in te schatten welke omvang het zal hebben. Dit kan afhankelijk zijn van nader onderzoek, uitwerking of verdere besluitvorming.

Financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Financiële ontwikkelingen

In de volgende tabel staan de verschillende ontwikkelingen van de Perspectiefnota 2025-2028 gespecificeerd. Dit is een uitsplitsing van de eerste tabel hierboven.

Per ontwikkeling is aangegeven welke programma het betreft en of een ontwikkeling structureel (S), dan wel incidenteel (I) is. De individuele ontwikkelingen zijn nader toegelicht in de programma's.

Prog. (bedragen * € 1.000,-) S/I 2025 2026 2027 2028
Scenario 1: scherper ramen
1 Aframing risicoverzekering wethouders S 11 11 11 11
2 20% verwachte onderuitputting Klimaat en Duurzaamheid S 92 95 97 97
2 Scherper ramen legesopbrengst S 250 250 250 250
3 Scherper ramen minimabeleid S 100 100 100 100
3 Scherper ramen Wmo S 640 640 640 640
4 Proceskosten WOZ S 46 46 46 46
4 Scherper ramen kapitaallasten S 425 425 425 425
4 Scherper ramen personeelslasten S 638 664 706 -
Totaal scenario 1: scherper ramen 2.202 2.231 2.275 1.569
Prog. (bedragen * € 1.000,-) S/I 2025 2026 2027 2028
Autonome ontwikkelingen
1 Paspoortenpiek S - - - -
1 VNOG begroting 2025 S -108 -36 -63 -100
2 ODVeluwe begroting 2025 S -28 -40 -49 -73
2 Openbaar groen S -90 -90 -90 -90
2 Begraafplaatsen S -50 -50 -50 -50
3 Kostprijsonderzoek Jeugd S PM PM PM PM
3 Kostprijsonderzoek Wmo S -200 -200 -200 -200
3 Jeugdzorg meerkosten 4 gezinnen met complexe zorgvraag S -300 -100 -100 -100
3 Jeugdhulp en onderwijs S -40 -40 -40 -40
3 Participatiewet - meer uitkeringsgerechtigden agv taakstelling statushouders S -893 -487 -487 -487
3 Participatiewet - IOAW / BZ / BBZ BUIG S 153 153 153 153
3 Participatiewet - verhoging BUIG-budget S 300 300 300 300
3 Participatiewet - uitvoeringskosten Apeldoorn S -174 -261 -348 -435
3 Inburgering en woonbegeleiding I -172 -172
3 PlusOV begroting 2025 S 20 -48 -145 -252
3 GGD-NOG begroting 2025 S -3 -18 -19 -46
3 Doorbraakmethode: besparingen als gevolg van invoering S 400 400 400 400
3 Versterking uitvoering TvE (POK) S - - 83 83
3 Incidentele uitbreiding TvE I PM
3 Indexering en loonwaardering SW S 50 50 50 50
3 Richtinggevend kader toegang sociaal domein S PM PM PM PM
3 Uitvoeringskosten leerplicht S -40 -40 -40 -40
3 Onafhankelijke cliëntondersteuning S -17 -17 -17 -17
3 Gymvervoer S 28 28 28 28
4 Tribuut (gevolgen begroting 2025) S -102 -182 -188 -209
4 Toerekening kosten Tribuut afval- en rioolheffing S 20 30 30 30
4 Grotere areaaluitbreiding OZB S 25 50 75 100
4 Cloudgang applicaties I PM PM PM PM
4 AU - December- en Septembercirculaire S 471 399 1.030 1.030
4 AU - Afschaffing opschalingskorting S -500 500 500 500
4 AU - vervallen korting Jeugd I 500
4 Energielasten gemeentelijk vastgoed S -217 -217 -217 -217
4 Rente S 68 107 191 -
Totaal autonome ontwikkelingen -899 19 787 318
Prog. (bedragen * € 1.000,-) S/I 2025 2026 2027 2028
Nieuw beleid
1 Gebiedsgericht werken - werkbudget I -50
1 Vervanging apparatuur raadszaal S -25 -25 -25
1 Implementatie AVE-methode (éénmalig) I PM
2 Verduurzaming bedrijfsvoering S -50 -25 -25 -25
2 Kostendekkendheid bouwleges S PM PM PM PM
2 Opvang / DSL - locatie I - - -
2 Duikers en afvoeren maaisel S -46 -46 PM PM
2 Verkoop panden I 150 300 - -
2 Groen, verlaging incidenteel budget I 74 69 - -
2 Flexwoningen S - - - -
2 Uitvoeringsplan mobiliteit S PM PM PM PM
3 Doorbraakbudget I -100
3 Geheugensteunpunt (GHS) S -20 -20 -20 -20
3 Cultuurvisie S -76 -76 -76 -76
3 Integraal huisvestingplan onderwijs S - - - -
4 I-visie - structureel S - - - -
4 I-visie - incidenteel I -256 -206 -184 -184
4 Nieuwe werkplekken (sharepoint) - structureel S - - - -
4 Nieuwe werkplekken (sharepoint) - incidenteel I -125
4 Beveiligingsbeleid (BIO/NIS2) I -35 -10
4 Onderzoek huisvesting WerkFit, buitendienst S PM PM PM PM
Totaal nieuw beleid -534 -29 -340 -330
Prog. (bedragen * € 1.000,-) S/I 2025 2026 2027 2028
Reserves
3 Onttrekking reserve Hervormingsagenda Jeugdzorg - Jeugdhulp I 40 40 40 40
3 Onttrekking reserve kosten opvang ontheemden - P-wet I 441 35 35 35
3 Onttrekking reserve kosten opvang ontheemden - Inburgering I 172 172
3 Onttrekking reserve Hervormingsagenda Jeugdzorg - Doorbraakbudget I 100
Totaal reserves 753 247 75 75

Vaststelling

Terug naar navigatie - Financiële Hoofdlijnen - Vaststelling

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 juni 2024.

De gemeenteraad van Brummen,

 

M.E.A. Knook                         G.J.M. van Rumund
griffier                                        voorzitter